M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Prijzen tv-reclame lopen verder terug
Door een onzer redacteuren
Sinds 1991 publiceert de vereniging haar 'Media Inflatie Barometer' die in dat jaar op 100 werd gesteld. Vorig jaar daalden de geïndiceerde kosten voor tv-reclame ten opzichte van 1995 van 112 naar 110 punten. Voor 1997 verwacht de VEA op 103 uit te komen. De cijfers zijn verontrustend voor de Nederlandse commerciële en publieke tv- stations die afgelopen jaar al in grote financiële problemen terecht kwamen, mede als gevolg van teruglopende reclame-inkomsten. Vorige week erkende directeur P. Tillieux van de Holland Media Groep (RTL en Veronica) dat de prijzen op de reclamemarkt in de eerste helft van 1997 nog niet waren aangetrokken. Hij sprak echter de verwachting uit dat de rest van het jaar beter zou worden. In 1996 leidde de komst van nieuwe tv-stations tot de vraag of die versnippering niet ten koste van de effectiviteit van tv-reclame zou gaan. Volgens het VEA-onderzoek is van een aarzelende houding van adverteerders ten opzichte van televisie nu geen sprake meer, maar is de vraag naar televisiereclame nog niet hersteld. De VEA constateert ook een steeds groter verschil tussen bruto-tarieven (waar de barometer op gebaseerd is) en de bedragen die daadwerkelijk worden betaald omdat adverteerders kwantum-kortingen weten te bedingen. Het verschil tussen bruto en netto is tussen 1991 en 1996 gestegen van 28 procent naar 38 procent. Als er uitsluitend naar netto-bedragen wordt gekeken, constateert de VEA in die periode zelfs een daling van reclameuitgaven voor televisie van 4 procent.
|
NRC Webpagina's
30 JULI 1997
|
Bovenkant pagina |