U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

'Homeshopping' inzet van conflict

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 30 JULI. Tussen de Amsterdamse programmaraad en de Holland Media Groep, eigenaar van de zenders RTL4, RTL5 en Veronica, is een conflict ontstaan over de hoeveelheid 'homeshopping' op de zenders RTL4 en RTL5. De Amsterdamse programmaraad wil het aantal uren homeshopping op de kabel inperken. In deze uren prijzen veelal buitenlandse bedrijven in vaak lange commercials produkten aan als haarstukken en fitnessapparatuur, die kijkers middels een 06-nummer kunnen bestellen. De programmaraad wil deze tijd liever aan 'nuttige programma's' besteden, die momenteel als gevolg van schaarste op de kabel buiten de boot vallen, zoals 'Het Weerkanaal' of programma's voor kinderen.

De programmaraad, die bepaalt welke zenders in Amsterdam op de kabel komen, vindt dat het aantal uren waarin de spotjes worden uitgezonden te groot aan het worden is. ,,Het is niet de bedoeling dat stations van de 24 uur die wij tot hun beschikking hebben gesteld, er 18 uur onder licentie doorverkopen aan derden'', zegt S. ter Meulen, secretaris van de programmaraad. Zij doelt hiermee voornamelijk op RTL5, dat alleen in de avonduren eigen programma's brengt. Ook RTL4 beëindigde onlangs het uitzenden van eigen programma's in de lunchuren. In plaats daarvan is in de zomermaanden homeshopping te zien. Ook SBS6 en Veronica doen, in mindere mate, aan homeshopping.

De Holland Media Groep wil zelf de zendtijd van zijn stations blijven indelen, aldus een woordvoerder. Het bedrijf voert hierbij aan dat het de uren achter de hand wil houden om ingelaste nieuwsuitzendingen te brengen in tijden van rampen, oorlogen en andere calamiteiten. De programmaraad neemt hier geen genoegen mee. Ter Meulen: ,,Ik krijg niet de indruk dat de zendtijd flexibel wordt ingezet. De zendtijd wordt louter benut voor homeshopping.''

Ter Meulen wijst er op dat volgens Europese wetgeving per dag maximaal twee uur aan homeshopping op een commerciële zender mag worden besteed. Bijna alle stations overschrijden deze limiet nu. RTL4, RTL5 en Veronica voeren hiertegen aan dat de buitenlandse bedrijven aan wie zij hun zendtijd verhuren, niet onder deze regels vallen. De APR zoekt momenteel uit of dit zo is.

NRC Webpagina's
30 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)