U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s




KLM verkoopt haar belang in Northwest

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 30 JULI. De KLM en Northwest Airlines hebben een principe-akkoord gesloten over de verkoop van het Nederlandse belang in de Amerikaanse partner en over een verdieping van hun samenwerking. Dat maakten de maatschappijen vanmorgen in een communique bekend.

Daarmee komt een eind aan jarenlange ruzie en bestuurlijke stagnatie. KLM verkoopt zijn hele belang in Northwest - ruim 19 procent - gefaseerd aan die Amerikaanse partner. Daarmee krijgt de Nederlandse maatschappij op termijn een bedrag in handen dat wordt getaxeerd op 2,2 2,4 miljard gulden. De overeenkomst voorziet in vergaande en zeer langlopende commerciële en operationale samenwerking op terreinen als vracht, inkoop, automatisering/boeking en de afstemming van routes. De verkoop van het pakket aandelen gebeurt in vier tranches waarvan de eerste binnen twee maanden wordt verwacht.

Directielid L. van Wijk, die later deze week P. Bouw opvolgt als bestuursvoorzitter, en financieel directeur R. Abrahamsen verbleven de afgelopen dagen voor het 'verzoeningoverleg' in de VS en keerden eerder deze week terug. Northwest, in omvang de vierde Amerikaanse maatschappij, zette dat overleg onlangs onder druk door te dreigen met stopzetting van de gezamenlijke ticketverkoop per vrijdag aanstaande. De verkoop van het KLM-belang betekent een forse eenmalige bate voor het Nederlandse bedrijf dat toch al goed bij kas zit. Daar staat tegenover dat weldra een voorname stut onder KLM's jaarlijkse netto winsten wegvalt. Want Northwest boert sinds 1993 uitstekend en behaalde vorig jaar nog een record netto winst van 536 miljoen dollar.

De laatste pluk aandelen zal overigens pas in 2000 van de hand worden gedaan. De KLM bouwt zodoende ook de zeggenschap in Northwest gespreid af. Bij de prijsbepaling is de huidige beurskoers van Northwest genomen. Omdat de verkoop in delen plaatsvindt zal de koers ieder jaar met 7 procent worden opgevoerd.

Beide partijen leggen zich voor wat de samenwerking betreft voor zeker tien jaar vast. De huidige akkoorden op dit punt belopen slechts 1 2 jaar wat voor de KLM-leiding als een onvoldoende basis voor solide samenwerking werd beschouwd.

Northwest en KLM benoemen weer een commissaris in ieders raad van commissarissen. Tot nu toe had de KLM drie zetels in de Northwest-board maar die waren onbezet sinds beide maatschappijen eind 1995 ernstig in conflict raakten over zeggenschap. De twee breiden verder hun coöperatie op de Noord-Atlantische routes uit met vluchten tussen Canada-Europa en Mexico-Europa.

Verder streven beide partners naar deelname van nieuwe maatschappijen in hun alliantie en gaan ze strategieën voor gezamenlijke marketing- en productontwikeling ontwerpen. In de VS zal Northwest de marketing- en verkoopactiviteiten voor KLM volledig voor z'n rekening nemen. Omgekeerd doet de KLM in Europa, het Midden-Oosten en Afrika hetzelfde voor Northwest. Ook op vrachtgebied wordt de coöperatie geïntensiveerd.

Aangenomen wordt dat de KLM haar fors groeiende kasvoorraad onder meer wil gebruiken om een belang te nemen in een Europese partner. Maar de spoeling is op dit punt dun geworden en een bedrijf als Alitalia is één van de weinige resterende kandidaten. Dat staatsbedrijf ontving zojuist met de instemming van Brussel een krediet van 1,8 miljard dollar van zijn overheid om broodnodige herstructureringen door te voeren. Nortwest liet al eerder weten geïnteresseerd te zijn in nauwere samenwerking met Alitalia om na Amsterdam in Milaan een tweede centrale draaischijf (hub) in Europa te krijgen.

De verkoop van het KLM-belang markeert het einde van een langdurig conflict over zeggenschap tussen beide partijen. Dat ontstond toen KLM in 1992 in ruil voor financiële noodhulp aan het toen nog kwakkelende Northwest het recht bedong om z'n belang in het Amerikaanse bedrijf op termijn tot 25 procent op te voeren. Northwest reageerde eind 1995 ter voorkoming van 'een sluipende machtsovername door de KLM' met een 'gifpil'-constructie waarbij het KLM-belang werd afgetopt op maximaal 19 procent. De boze KLM begon toen rechtzaken tegen Northwest in New York en Delaware die nog altijd lopen maar nu zeker worden geseponeerd.

NRC Webpagina's
30 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)