U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    O P I N I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

H O O F D A R T I K E L :
Weg van de hype


NIEUWE MEDIA VORMEN een opwindende wereld van technologische bedrijvigheid met een hoog toekomstgehalte. Volgens goeroe's van de nieuwe media zit straks immers iedereen interactief te zappen, te shoppen op Internet of te video-confereren. Na de eerste industriële revolutie van de stoommachine en de tweede van de verbrandingsmotor staat de wereld voor de digitale dienstenrevolutie van de chips.

Nieuwe media zijn tevens een hype met enorme aanloopverliezen. Het is de wereld van de snelle jongens en het snelle geld, meer geïnspireerd door de wilde ongeregeldheid van pioniers dan door de bureaucratische normen van het gevestigde bedrijfsleven. Het is een bedrijfstak die nog moet uitkristalliseren.

Aangetrokken door de optimistische voorspellingen hebben grote ondernemingen zich de afgelopen jaren met enige gretigheid op de bedrijvigheid in de nieuwe media gestort. Zo kondigde Jan Timmer vier jaar geleden aan dat Philips Media op termijn een kwart van de omzet van het elektronicaconcern moest uitmaken. Miljoenenverliezen en een corruptieschandaal later kondigde Timmers opvolger Cor Boonstra afgelopen zaterdag aan dat Philips zich geheel uit de nieuwe media terugtrekt. ,,We zijn veel beter in het maken van producten dan in het verkopen van diensten'', gaf Boonstra als verklaring. Alleen Polygram, de succesvolle muziek- en filmdochter, mag blijven.

Met de media-activiteiten is Philips van een koude kermis thuisgekomen. Sport7, het commerciële sportkanaal, is ter ziele na een desastreuze opeenstapeling van bestuurlijke overmoed. Het failliet van Superclub, een Belgische videoketen, heeft Philips een miljard gekost. Allianties met kabelbedrijven hebben niet het verwachte resultaat opgeleverd. Teleworld (voor de helft eigendom van Philips) blijkt betrokken te zijn geweest bij de financiële verstrengeling van persoonlijke en zakelijke belangen van drie commerciële televisiedirecteuren.

Philips heeft nu een streep in het zand getrokken. De mediadivisie wordt opgedoekt, Philips gaat zich weer richten op de dingen waarin het goed is ('let's make things better'): de productie van elektronische goederen. Het is de erkenning van een verkeerde inschatting, een stap terug naar de eigen industriële bedrijfscultuur en weg van de zakenmentaliteit van de snelle jongens in de nieuwe media.

DEZE OMSLAG IS opmerkelijk, maar staat niet op zichzelf. In zekere zin volgt Boonstra het voetspoor van Herkströter, de topman van Shell die voor een ethisch reveil in het zakendoen heeft gepleit en dat in de oliemultinational probeert door te voeren. Het past ook in de groeiende aandacht die corruptiebestrijding in het internationale zakenleven krijgt. Landen verbeteren hun economische perspectieven door de handhaving van transparante regels voor het bedrijfsleven en de bestrijding van zakelijke corruptie. In Berlijn bestaat sinds enkele jaren zelfs een instituut, Transparency International, dat een jaarlijkse 'corruptie-index' van landen publiceert.

Wat de Teleworld-affaire betreft is het boeiend af te wachten wat KPN, de partner van Philips in dit bedrijf van teletekstdiensten, gaat doen. Voor KPN ligt de bedrijvigheid op het gebied van nieuwe media weliswaar in het verlengde van de kernactiviteit van telecommunicatie, maar de geprivatiseerde PTT timmert wel overal aan de weg als snelle speler. Het is de vraag of KPN zich wellicht beter kan bezighouden met de verbindingen, en de geleverde mediadiensten moet overlaten aan anderen. Terug naar de kernactiviteit, ook dat is een nieuwe trend in het bedrijfsleven.

NRC Webpagina's
21 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)