V O O R P A G I N A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Philips keert tv- en mediasector rug toe
Door onze redacteuren JACO ALBERTS en GEERT VAN ASBECK
Dat zegt Philips-president C. Boonstra in een vraaggesprek met deze krant. Boonstra's voorganger J. Timmer die het bedrijfsonderdeel Philips Media vier jaar geleden begon, had nog grootse plannen. Met onder meer abonnee-tv, kabel-tv, video en multimedia-software hoopte hij op termijn een kwart van de omzet te behalen. Boonstra, die sinds een jaar het Eindhovense concern leidt, zegt nu voor het eerst hardop de afdeling media te ontmantelen. Boonstra was daar vorig jaar al mee begonnen. ,,We zullen expanderen met Polygram. Voor de rest trekken we ons geleidelijk terug.'' Boonstra veroordeelt de wijze waarop Philips destijds met de belangenverstrengeling in de tv-wereld is omgegaan: ,,Wij hebben als organisatie gefaald. We hadden moeten doorzoeken naar de vraag hoe die belangen nou allemaal verstrengeld waren. Daarin hadden we zorgvuldiger moeten zijn.'' In het voorjaar van 1993 betaalde teletekstleverancier Teleworld, een bedrijfje van Philips en KPN, vijf miljoen gulden privé aan twee directeuren van RTL4 en aan de topman van SBS Europe. Daarvoor verkreeg Teleworld een aandelenpakket in haar dochter-onderneming Brokerline. Tegelijkertijd moesten de drie televisiedirecteuren beloven dat ze zich zouden inspannen nieuwe contracten voor Teleworld te regelen bij RTL en SBS. Functionarissen van Philips en KPN waren nauw betrokken bij deze transactie die door sommigen in de mediawereld als omkoperij wordt betiteld. ,,Waar de grens overschreden is, is dat er voor dat bedrag een dienst verleend moest worden. De grens is overschreden door dat duale verband. Dat is dus onjuist'', aldus Boonstra. Volgens Boonstra kan zoiets bij Philips nu niet meer gebeuren omdat de controle aanzienlijk is verscherpt. Vorig jaar is het Amerikaanse hoofd van Philips Media, Scott Marden, vertrokken. De raad van bestuur van Philips voelde zich onvoldoende geïnformeerd over de activiteiten van zijn afdeling. Ook de povere resultaten in de mediasector hebben bij de beslissing van Boonstra een belangrijke rol gespeeld: Sport7 ging vorig jaar binnen zes maanden failliet, de sluiting van de Belgische videoketen Superclub kostte Philips een miljard gulden. ,,Interessante mogelijkheden. Maar ik vind dat we als organisatie niet geëquipeerd zijn, noch qua mensen, noch qua kennis, noch qua mentaliteit om daar in te participeren'', aldus Boonstra.
|
NRC Webpagina's
19 JULI 1997
Domicilie, |
Bovenkant pagina |