M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
'Macht HMG op tv-markt te sterk'
Door JAPKE-D. BOUMA
ROTTERDAM, 19 JULI. Oude afleveringen van de Nederlandse soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden zullen voorlopig niet op het 'herhaalkanaal' TV 10 te zien zijn. Televisieproducent Endemol heeft geweigerd de serie ter beschikking te stellen. Dit is een tegenvaller voor de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica). De HMG is namelijk naarstig op zoek naar een afzetkanaal voor een grote voorraad dure producties, die de groep eerder dit jaar met grote verliezen heeft moeten afgeschrijven. TV10 had voor Goede Tijden zelfs al een plekje in het nieuwe uitzendschema gereserveerd. Mediabureaus en adverteerders waren hierover al ingelicht. ,,TV10 is te snel geweest'', meldt een woordvoerder Joop van den Ende productions. ,,Het is algemeen bekend dat we niet staan te popelen om met Goede Tijden op TV10 te verschijnen.'' De producent zou zijn succesvolle serie niet willen afficheren met een kanaal dat een allegaartje aan oude series, comedies en B-films uitzendt. Eind mei maakte TV10 bekend een pakket televisieprogramma's van HMG te hebben gekocht. Later bleek dat HMG in ruil daarvoor een optie had genomen op 49 procent van het aandelenpakket van TV10, dat nu voor 90 procent in handen is van het Amerikaanse conglomeraat Saban. De overige 10 procent is bij Wegener Arcade ondergebracht. HMG heeft tot 2001 de tijd gekregen de optie tegen een voorafgestelde vergoeding uit te oefenen. Wegener Arcade zou in dat scenario volledig worden uitgekocht. Of HMG dit zal doen, hangt af van het succes van de HMG-programma's op TV10. Dit zijn in het nieuwe schema onder andere afleveringen van Murphy Brown, Magnum p.i., Twin Peaks, Renegade, Sledgehammer, Liefde op het Eerste Gezicht en Hunter. Al deze programma's waren eerder op een van de HMG-zenders te zien. Andere 'nieuwkomers' op TV10 - die geen link met HMG hebben - zijn Catweazle, Fawlty Towers, Not the Nine O' Clock News, Tatort en I Claudius. TV10 zal ook in zijn bestaan overdag uitzenden. Tussen half zeven 's ochtends en zes uur 's avonds wordt het 'herhaalkanaal' een kinderkanaal. Daarnaast zal de zender ook speelfilms programmeren. Zo groeit TV10 uit tot een breedgeprogrammeerde familiezender op de Nederlandse televisiemarkt. En dat is concurrenten SBS6 en KinderNet een doorn in het oog. Zij menen dat HMG zo een te dominante positie op de Nederlandse televisiemarkt verwerft. SBS6 en KinderNet zijn de enige, Nederlandse, onafhankelijke zenders onder de commerciëlen; zij zijn niet gelieerd aan de HMG. De twee zenders hebben inmiddels opheldering gevraagd bij het Nederlands Mededingingsinstituut van het ministerie van Economische Zaken en Eurocommissaris voor Mededinging K. van Miert. Eerder bepaalden het ministerie en de Europese Commissie dat geen enkele aanbieder op welke markt dan ook te veel macht mag vergaren. SBS6 en KinderNet wijzen ook op de steeds groter wordende macht van reclameverkoper IP. Deze heeft nu 53 procent van de reclamemarkt op televisie in handen en zal per 2 augustus ook de advertentie verkoop van TV10 op zich nemen. Met een 'sterker' TV10 in de gelederen neemt de macht van IP toe, redeneren zij. Mediastrateeg R. de Langen van reclamebemiddelaar Media Direction vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling. ,,Blokker mocht dit jaar niet met speelgoedhandel Toys 'R' Us fuseren, omdat de nieuwe onderneming de helft van de speelgoedmarkt in handen zou krijgen. Ik vraag me af waarom IP dat op zijn markt wel zou mogen.'' ,,Iedereen zal zeggen dat TV10 maar een oubollige herhaalzender is'', zegt J. Vrolijk van KinderNet. ,,Maar dankzij Fox Kids Network, een dochter van Saban die gespecialiseerd is in kinderprogramma's en HMG, beschikt TV10 over grote bibliotheken met tv-beelden. Het aandeel van TV10 kan daarmee snel groeien.'' Eurocommissaris Van Miert kon daarmee leven. Maar nu HMG greep krijgt op TV10, vrezen KinderNet, SBS6 en mediabureau Media Direction dat de dominantie van HMG andermaal te groot wordt.
|
NRC Webpagina's
19 JULI 1997
|
Bovenkant pagina |