U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
The Sicilian

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
In de categorie volkomen mislukte en tegelijkertijd saaie films komt The Sicilian van Michael Cimino uit 1987 zeker een ereplaats toe. Ik ken het gelijknamige boek van Mario Puzo niet, maar het zal ongetwijfeld mijlenver verheven zijn boven deze wezenloze film, waaraan duidelijk veel geld is besteed.

Het naoorlogse Sicilië wordt met veel fraai camerawerk, oude auto's en figuranten in beeld gebracht. Ook de acteurs zijn niet mis: Christopher Lambert en John Turturro onder anderen. Het mag allemaal niet baten: reeds na de eerste vijftien minuten maakt zich een verveling van de kijker meester, waar hij in de resterende anderhalf uur niet meer bovenop komt.

Het duurde ook geruime tijd voordat ik begreep in welke tijd de film speelde en waar hij over ging. De stof is merkwaardig genoeg dezelfde als in Francesco Rossi's Salvatore Giuliano uit 1961: het levensverhaal van de Siciliaanse bandiet Giuliano, wiens met kogels doorzeefde lijk in 1950 werd gevonden.

Waar Rosi echter op zoek gaat naar Giulano's merkwaardige leven, verweven met de eigenaardigheden van de Siciliaanse maatschappij en de alomtegenwoordige maffia, die van oorsprong immers niet zozeer een misdaadsyndicaat, maar een lokale verdedigingsorganisatie van de bevolking was, worden er in The Sicilian voortdurend maar onïnteressante antwoorden gegeven.

Giuliano en zijn broer zijn in de film van Cimino eigenlijk Italianen, die beter in de Verenigde Staten hadden kunnen wonen. Er is in het verhaal zelfs een Amerikaanse ingevoerd, gespeeld door Barbara Sukowa, die dit aspect belichaamt. Zij vormt met haar opmerkingen en vrijere opvattingen over seksualiteit dan op Sicilië te doen gebruikelijk, eigenlijk een Amerikaans koor bij deze Siciliaanse tragedie.

Het is bijna allemaal even belachelijk: van de iets te precies aan Bertolucci's 1900 ontleende communistische optocht met al te veel rode vlaggen, tot en met de belachelijke scène met spaghetti etende maffia-bazen. Alle acteurs worstelen zich bovendien met zichtbare moeite door veel te veel slechte dialogen, die het verhaal er over het algemeen niet duidelijker op maken. Zonde van alle tijd en moeite, deze film.

The Sicilian (Michael Cimino, 1987, VS). Veronica, 21.00-23.40u.

NRC Webpagina's
18 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)