R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Passione d'amore
BAS BLOKKER
Dat is dus bij gewone films. Passione d'amore is geen gewone film. Je merkt aan alles dat regisseur Ettore Scola dacht, ik ga nu eens een aparte film maken. Dus is Fosca niet alleen macaber, heeft ze niet alleen een hoofd waarop het haar pas halverwege lijkt te beginnen. Ze is ook nog niet-lief. Nooit- geestig. Wel een beetje spiritueel, dat moet ik toegeven, maar dan toegespitst op de melancholieke kant van de spiritualiteit. Ongeluk fascineert haar, omdat ze zichzelf er het slachtoffer van vindt. Omdat ze zo lelijk is. Een man, klaagt ze, kan lelijk zijn en toch nog ambitieus. Een lelijke vrouw kan alleen ongelukkig zijn. Dit is, moet ik erbij zeggen, de negentiende eeuw. Italië wordt net geboren, in een reeks van veldslagen. Giorgio wordt als legerkapitein ingekwartierd in het huis van een kolonel, neef van de lelijke Fosca. Giorgio is een versierder, in zijn vorige legerplaats hebben we hem de mooie, getrouwde Clara zien verleiden met een jaloersmakend gemak. En nu verheugt hij zich op de aanblik van de nicht van de kolonel. ,,Is ze mooi'', vraagt hij gretig. Dat Giorgio verliefd wordt op Fosca, terwijl ze lelijk is, klaagt en hem chanteert met zelfmoorddreigementen, is het bijzondere van Passione d'amore. Omdat Giorgio ten onder gaat aan zijn kwaliteiten als versierder. Hij kan het niet laten zelfs deze vrouw het hof te maken. En dan verzint hij er later bij dat hij dat doet omdat zij zich voor hem vernedert. Omdat hij haar bewondert, dat zij kan beminnen zonder bemind te worden. Allemaal rationalisaties van een dwangmatig versierder. Het had een rol van Marcello Mastroianni kunnen zijn, het is Bernard Giraudeau. Dat is minder. Zoals de hele film toch een mindere Scola is.
Passione d'amore (Ettora Scola, 1981, It.). Ned.3, 23.06-0.36u.
|
NRC Webpagina's
14 JULI 1997
|
Bovenkant pagina |