V O O R P A G I N A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Haven Rotterdam mag uitbreiden
Door een onzer redacteuren
Voor die tijd zullen alternatieve oplossingen voor het ruimtetekort in de Rotterdamse haven verder worden onderzocht. Ook zal verder worden gekeken naar de economische en milieu-effecten van aanleg van een Tweede Maasvlakte. Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) sprak gisteren van ,,een principe-besluit tot aanleg, tenzij...'' Premier Kok zei na afloop van de ministerraad: ,,We zetten het licht op groen voor het proces, in de wetenschap dat het echte groen voor het project pas op een later moment aan de orde komt.'' Binnen het kabinet bestaat verschil van mening over nut en noodzaak van aanleg van een dergelijk groot industrieterrein in zee bij Rotterdam. Minister Jorritsma is overtuigd voorstander van aanleg van een Tweede Maasvlakte, minister Zalm (Financiën) heeft twijfels over het economische rendement en de financiering. Als compromis is ervoor gekozen de procedure die moet leiden tot aanleg van een Tweede Maasvlakte alvast op te starten. Ongewoon is dat in deze zogenoemde Planologische Kernbeslissing (PKB) ook nog eens een aantal onderzoeken wordt voortgezet die in de 'verkennende' fase al aan de orde zijn gekomen. ,,Dit is niet zo mooi als ik het zou willen hebben'', zei minister Jorritsma gisteren. Zo zal een onderzoek worden gedaan naar de economische effecten en de financiering van het geheel. Het effect van de 'nuloptie', waarbij de Maasvlakte niet wordt uitgebreid, wordt eveneens nogmaals onderzocht. Ook zullen alternatieve bedrijfsterreinen bij Moerdijk en Vlissingen nog eens onder de loep worden genomen. Wel concludeert het kabinet dat deze locaties ,,niet dezelfde strategische en kwalitatieve mogelijkheden'' bieden. Het kan volgens een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat nog tot eind 1999 duren voordat een definitief besluit valt. Het kabinet voelt volgens premier Kok nog niet voor een onomwonden ja of nee tegen uitbreiding van de Maasvlakte. ,,Maar we kunnen niet schouderophalend blijven zitten. Als je wilt dat er over een paar jaar gefundeerde besluiten worden genomen, moet je dat nu in gang zetten. Later kun je dan de go of no go beslissing nemen.'' Het kabinet zal ook ,,afhankelijk van de maatschappelijke kosten/baten'' bekijken in welke mate de overheid financieel zal bijdragen aan de bouw van een Tweede Maasvlakte. Jorritsma zei ervan uit te gaan dat het rijk niet de meeste kosten moet opbrengen, maar het bedrijfsleven. Directeur W. Scholten van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam zei gisteren in een reactie ,,minder gekregen te hebben dan waarop was gehoopt''. Hij is wel blij dat het kabinet nu erkent dat er een ruimtegebrek is. Als de keuze zou vallen op een Tweede Maasvlakte heeft het kabinet de voorkeur voor een variant waarbij 1.000 hectare zijn bestemd voor industrie en 750 hectare voor natuur en recreatie. Een woordvoerder van VROM zei gisteren dat minister De Boer (Milieubeheer) ,,tevreden'' is omdat er dan een flinke uitbreiding van natuurgebied zou komen. De schattingen van de kosten die zijn gemoeid met de aanleg van een Tweede Maasvlakte van 1750 hectare variëren, afhankelijk van de infrastructuur, tussen 3,5 en 7,5 miljard gulden. Het kabinet vindt dat het ruimtetekort in de Rotterdams haven moet worden opgelost. Zeker de sectoren chemie, containers en distributie hebben snel meer ruimte nodig. Uitbreiding van de haven is dan ook van groot belang voor een duurzame en verantwoorde versterking van de Nederlandse economie, aldus het kabinet. Het Centraal Planbureau berekende enige maanden geleden dat de beslissing om de Maasvlakte uit te breiden best nog enige jaren uitgesteld kan worden. Als het kabinet dan toch extra ruimte wil scheppen in de Rotterdamse haven, dan kan volgens het CPB met 500 hectare volstaan worden. Deze variant, zonder havenfaciliteiten, wordt nu ook onderzocht. In het Havenplan 2010 dat in 1991 werd opgesteld, werd al een natte uitbreiding (met haven) van 1000 hectare voorgesteld. Het kabinet besloot vorig jaar april tot een nut- en noodzaakdiscussie in navolging van een advies van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Met een dergelijk 'open plan-proces' kan volgens de WRR meer maatschappelijk draagvlak voor infrastructurele werken worden gegenereerd.
|
NRC Webpagina's
12 JULI 1997
Domicilie, |
Bovenkant pagina |