U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

RTL4 en de slimme recycle-tv

JAPKE-D. BOUMA
Goede Tijden, Slechte Tijden is in zeven jaar tijd uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf. De jongste loot aan de boom is de Goede Tijden, Slechte Tijden-quiz. De slimste marketing-stunt in tijden.

Wat vonden we het allemaal slecht, op 1 oktober 1990. De kartonnen decortjes, de horkerige acteerprestaties op kleuterschool cabaret-niveau, de flinterdunne verhaallijnen, het wanstaltige make-up gebruik, de trillende lipjes en de bombastische tragiek.

Goede Tijden, Slechte Tijden. Het absolute dieptepunt in de mondiale televisiegeschiedenis. Een afschrikwekkend voorproefje van hetgeen Nederland te wachten stond in een omroepbestel waar louter het grote geld koning zou zijn. Vonden de televisiecritici. Wie keek was gek. Goede Tijden zou snel weer verdwijnen.

De kijker besliste anders. Bijna zeven jaar later is Goede Tijden, Slechte Tijden een goedlopende winkel met twee miljoen vaste klanten. De serie is één van de weinige nog resterende (RTL4-)programma's waar de adverteerder zijn reclamegulden voor in het vuur durft te steken.

Jong, oud, advocaat, huisarts, kapster, taxichauffeur, student of kassière: iedereen kijkt er naar. Goede Tijden is na het Nederlands elftal, Hare Majesteit de Koningin en Marco Borsato nog één van de weinige instituten met een dusdanig brede achterban.

De serie houdt zichzelf in stand. Acteurs fungeren als panelleden in quizjes, nemen een plaatje op en scoren daarmee nummer 1-hits, presenteren televisieprogramma's, prijzen computers en spijkerbroeken aan en spelen in speelfilms. De populariteit wordt daardoor versterkt.

Inmiddels zijn er placemats, chocolade-repen, cd's, posters, video's, kalenders, puzzels en kaarten op de markt met het Goede Tijden logo en maakt de vaderlandse journalistiek overuren met verhalen over Katja Schuurman, Babette van Veen, Ferri Somogyi en Angela Schijf.

De serie wist zelfs Bruni Heinke tijdelijk aan de vergetelheid te ontrukken.

Gisteren beleefde RTL4 zijn recentste Goede Tijden-triomf met de eerste aflevering van de Goede Tijden, Slechte Tijden-quiz, het toppunt van deze recycle-formule. Het programma is er het zoveelste bewijs van dat de marketing-jongens en meisjes bij RTL4 de zaken goed op een rijtje hebben. Zelfs tijdens de zomerstop van Goede Tijden weten zij de serie een populariteitsimpuls te geven.

Succes verzekerd. De quiz is gelardeerd met fragmenten uit de prehistorie van Nederlands meest succesvolle soap, dus er is veel te lachen. Bovendien wordt het programma uitgezonden tijdens de zomerstop van Goede Tijden; de kijkcijfers zijn gegarandeerd.

Een verantwoorde investering, want zoveel hoeft de serie niet te kosten. De kandidaten en het klapvee zijn eenvoudig gevonden in een trouwe kijkergroep van twee miljoen enthousiastelingen, de sterren zijn er wel voor te porren hun populariteit wat op te vijzelen in een periode dat ze niet dagelijks op de buis zijn en presentator Carlo Boszhard stond toch al onder contract van RTL4.

Ook het prijzengeld zal RTL de kop niet kosten. In het belspel kan de kijker een Goede Tijden Blooper Video winnen - daarvan liggen er vast nog wel een paar ergens in een magazijn - de hoofdprijs is een bijrolletje in Goede Tijden en het showblok wordt verzorgd door de zingende mutanten van de cast.

Eigenlijk kost alleen de onvermijdelijke reis naar het buitenland wat centjes, maar daar is overheen te komen.

De Goede Tijden, Slechte Tijden-quiz oogst aldus bewondering als één van de slimste marketingstunts in tijden op tv vertoond. Een stunt die RTL4 overigens goed kan gebruiken tijdens de zomer. Onlangs werd bekend dat sinds de serie gestopt is, het marktaandeel van RTL4 met vijf procent is gekelderd.

De kandidaten zullen van dat alles nauwelijks wakker liggen. Zij zijn er trots op dat hun parate Goede Tijden-kennis eindelijk eens op de juiste waarde geschat, sterker nog, verheven wordt tot een waar vakgebied waarin slechts weinig experts bedreven zijn. Viel de hardcore fan tot nu toe in het openbaar vaak slechts minachting ten deel, in de Goede Tijden-quiz wordt deze bewierookt en beloond.

,,Hoe heet het bedrijf van Laura en Robert?'',,Nu of vroeger?'', vraagt een kandidaat. ,,Waarom trad Laura toe tot de sekte?'' ,,Om over de dood van Lotje heen te komen'', klinkt het bloedernstig en zonder aarzelen. ,,Frits is er helemaal niet meer'', weet weer een ander. ,,Die speelt nu in Onderweg naar Morgen.''In de wereld van de Goede Tijden, Slechte Tijden-quiz hebben de cracks uit Per Seconde Wijzer en BBC's Mastermind even het nakijken.

NRC Webpagina's
12 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)