U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Joe Camel verdwijnt uit straten in VS

Door onze correspondent JUURD EIJSVOOGEL
WASHINGTON, 11 JULI. Joe Camel, de populaire dromedaris met zonnebril die meer dan acht jaar de hoofdpersoon is geweest in reclamecampagnes voor Camel sigaretten, verdwijnt uit het Amerikaanse straatbeeld. De getekende dromedaris in stoere, eigentijdse kleding is in de Verenigde Staten hevig omstreden, omdat hij speciaal kinderen tot roken zou aanzetten. In de VS is Joe Camel zo'n vertrouwde verschijning dat hij bij kinderen even bekend is als Mickey Mouse.

R.J. Reynolds Tobacco, producent van Camel, maakte gisteren bekend dat Joe Camel vanaf volgende week van de reclameborden verdwijnt. In augustus zal hij ook niet meer voorkomen in advertenties in tijdschriften. Of de tabaksfabrikant Joe Camel ook buiten de VS afdankt is nog niet bekend.

President Clinton, die in zijn kritiek op de sigarettenindustrie Joe Camel herhaaldelijk met name genoemd heeft als voorbeeld van een welbewuste strategie om kinderen aan het roken te krijgen, sprak gisteren vanuit Warschau zijn tevredenheid uit over het einde van het personage.

Ook zonder het besluit van RJR leken de dagen van Joe Camel echter al geteld. Als de onlangs bereikte schikking tussen de tabaksindustrie en de Amerikaanse deelstaten wordt goedgekeurd door het Congres en het Witte Huis, zullen in tabaksreclame in de VS geen getekende of menselijke figuren meer mogen voorkomen.

De kansen dat de schikking in haar huidige vorm zal worden aangenomen is deze week sterk geslonken. De Amerikaanse regering heeft bezwaar tegen het plan aangetekend, omdat het de macht van de overheid om nicotine te reguleren teveel beperkt.

NRC Webpagina's
11 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)