U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s




Schiphol treft Martinair met nachtvliegverbod

Door een onzer redacteuren
SCHIPHOL, 11 JULI. Schiphol wil Martinair vanaf 1 augustus aanstaande verbieden om 's nachts nog met zijn drie oudere Boeing 747-100, -200 en -300 toestellen te landen of te starten. Martinair noemt dat in een reactie discriminatie waardoor zij mogelijk tienduizenden vakantiegangers niet volgens de afgesproken roosters zal kunnen vervoeren.

De ingreep van Schiphol vloeit voort uit een ,,aanvullend gebruiksplan 1997'' dat voorziet in een nachtelijk start- en landingsverbod voor de meest lawaaiige categorie wide-body vliegtuigen en dat de luchthavendirectie komende dinsdag zal aanbieden aan minister Jorritsma van Verkeer- en Waterstaat. Die mag uiteindelijk de knoop doorhakken.

Directeur Smits van Schiphol zei vanmorgen in een toelichting dat het voor 1 augustus voorgestelde pakket maatregelen tot doel heeft het nachtelijk vliegverkeer van 23.00 uur tot 0.600 uur binnen de wettelijke geluidsgrenzen van Schiphol af te handelen. Concreet zouden de maatregelen een halvering van het nachtelijk vliegverkeer op Schiphol betekenen en met name het vrachtverkeer raken. Smits erkende dat de strenge geluidsmaatregelen onvermijdelijk een negatieve invloed zullen hebben op de tot nu toe sterk internationale vrachtpositie van Schiphol. Verder vreest hij voor Schiphols ,,uitgroeimogelijkheden'' en voor de gevolgen voor de werkgelegenheid die hij ,,ernstig'' noemde. Smits: ,,Bovendien is uit ons overleg met de betrokken vliegmaatschappijen gebleken dat zij een ingangsdatum van 1 augustus aanstaande volstrekt onredelijk vinden en wij hebben daar begrip voor. Bovendien kunnen internationale afspraken een rol gaan spelen.'' Hij gaf impliciet toe klem te zitten tussen zijn wettelijke plicht Schiphols geluidsnormen te handhaven en het gelijktijdige besef dat de beoogde maatregelen grote nadelen opleveren. Smits zei daarom alsnog met minister Jorritsma te zullen gaan praten over de invoeringstermijn. Omdat de door Schiphol voorgestelde maatregelen alleen lawaaiige wide-body vliegtuigen betreft, zoals de oudere Boeing 747-modellen en de DC-10, vallen de Nederlandse charters Transavia en Air Holland niet onder de maatregelen. Zij vliegen met kleinere en minder lawaaiige toestellen en nemen wat de Nederlandse maatschappijen betreft het meeste nachtelijk verkeer op Schiphol voor hun rekening. Martinair, dat met zijn grote Boeings dus wel wordt geraakt, vindt de ingreep ,,onacceptabel omdat de groei van het nachtelijke verkeer op Schiphol vooral door buitenlandse vrachtvliegtuigen wordt veroorzaakt. Het is ons bekend wie de grote 'geluidsvervuilers' zijn en die moeten worden aangepakt.'' Reactie van Schiphol-directeur Smits: ,,Het is waar dat de goeden onder de kwaden lijden. Maar wij kunnen geen onderscheid maken tussen maatschappijen.''

NRC Webpagina's
11 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)