U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s




Bank pakt fraudeurs sneller aan

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 8 JULI. Banken hebben hun bestaande landelijk registratiesysteem voor fraudegevallen verscherpt. Niet alleen veiligheidspersoneel van een bank maar ook baliemedewerkers kunnen bij verdachte transacties controleren of een klant staat geregistreerd als fraudeur.

Het nieuwe systeem - Externe Verwijzingsapplicatie (EVA) - is voor alle banken toegankelijk en werkt sneller dan bestaande registratieprogramma's. Voor baliemedewerkers is geen algemene gedragscode opgesteld over het omgaan met EVA. Banken bepalen zelf wanneer ze de persoonsgegevens van een klant toetsen aan het fraudebestand. ,,Ze worden in ieder geval gecheckt bij het afsluiten van een lening of hypotheek en bij het storten van grote geldbedragen'', zegt mr L. Overmars, directeur van de Nederlandse Vereniging van Banken. ,,Daarmee voorkomen we dat boeven die bij de ene bank gepakt zijn voor fraude, hun activiteiten voortzetten bij een andere bank.''Klanten kunnen tegen een bedrag van tien gulden navragen of ze staan geregistreerd in het systeem. Zijn ze het niet eens met de registratie, dan kunnen ze die aanvechten bij de bank. De Registratiekamer zal dan tussen bank en klant bemiddelen. Deze organisatie, die ondermeer is belast met controle op de Wet Persoonsregistratie, heeft drie belangrijke voorwaarden opgesteld voor de invoering van EVA. Zo moet voor klanten duidelijk zijn wanneer zij in het systeem worden opgenomen. Ook moet hen worden gemeld welke persoonsgegevens worden geregistreerd.

De derde voorwaarde die de Registratiekamer oplegt is dat de informatie in het systeem vertrouwelijk blijft en dat alleen een beperkte kring van bankmedewerkers toegang tot EVA heeft. Dat lijkt in strijd met het grote voordeel van het controlesysteem, namelijk dat het toegankelijker is. ,,Maar dat is niet zo'', zegt U. van de Pol, plaatsvervangend voorzitter van de Registratiekamer. ,,Als een klant bij de balie komt met een verzoek voor een verdachte transactie, dan krijgt de bankmedewerker alleen op het computerscherm te zien of de transactie wel of niet kan doorgaan. De reden van een afwijzing blijft geheim. Alleen de afdeling Veiligheidszaken van de bank die de klant heeft geregistreerd kan nagaan welke informatie bij een geregistreerde klant hoort.''

De NVB spreekt tegen dat banken hun klanten moeten melden wanneer ze worden gecontroleerd. ,,Dat doen wij niet omdat iemand die een bank oplicht op zijn vingers kan natellen dat hij wordt opgenomen in het systeem'', aldus Overmars. De NVB wijst op een clausule waarin staat dat de baliemedewerker dat niet hoeft te zeggen als de melding niet in het belang van de bank is.

Diverse banken hadden al een eigen registratiesysteem waarin fraude door cliënten werd vastgelegd. Sinds 1991 voeren de leden van de Nederlandse Vereniging van Banken al gezamenlijk een verwijzingssysteem met zoeksleutelgegevens (IRIS). Het systeem was relatief traag en had een beperkte toegangscapaciteit.

Ook werken de banken al sinds 1989 samen met de Centrale Recherche Informatiedienst (CRI) in het Verificatie Informatie Systeem (VIS) om identiteitsbewijzen op geldigheid te checken. Daarvan is de centrale computer gehuisvest bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel.

Ook het verbeterde verwijzingssysteem is per 1 juli bij het BKR ondergebracht, in een aparte computer. Het nieuwe systeem bevat net als het oude alleen de naam/adres/woonplaats-gegevens en de geboortedata ofwel het Kamer van Koophandel-nummer.

NRC Webpagina's
8 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)