E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s
|
KLM neemt Britse partner Air UK over
Door een onzer redacteuren
De twee werken al sinds 1980 samen, de laatste jaren steeds intensiever. Onlangs nog werden de verkoop- en marketingdivisies van beide firma's samengevoegd. In 1987 kocht de KLM een klein pakket van ruim 14 procent, een belang dat in 1995 werd vergroot tot 45 procent. Air UK is voor de KLM van belang omdat de Britse maatschappij voor de toevoer van passagiers naar KLM's internationale routenet zorgt. Hoeveel de KLM de eigenaar van Air UK, British Air Transport Holdings Ltd (BATH), voor de resterende 55 procent betaalt willen beide partijen niet bekendmaken. De transactie, die geen invloed heeft op de samenstelling van de bedrijfsleiding, zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Europese Commissie in Brussel. Air UK is de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van het Verenigd Koninkrijk. De onderneming heeft 2000 werknemers en liet de laatste jaren geen al te hoge rendementen zien. Dit jaar haalt Air UK volgens een KLM-woordvoerder ,,een bescheiden winst'', een situatie die gelijk is aan die in voorafgaande jaren. De overname heeft geen gevolgen voor het personeel, zo verklaart de KLM-woordvoerder. De overname van het Britse aandelenpakket van het Britse BATH moet volgens de KLM niet gezien worden als de eerste stap naar vergroting van haar belangen bij de andere deelnemingen zoals Martinair, Transavia en Kenya Airways. ,,Dat is niet opportuun'', aldus de KLM-zegsman. Het meerderheidspakket is gekocht om onder meer de onderlinge zaken sneller te kunnen regelen. ,,Het bedrijf past zo beter bij ons'', aldus de woordvoerder, die onmiddellijk aantekent dat KLM in het verleden echt niet ontevreden was over de commerciële samenwerking. Niet alleen levert Air UK passagiers aan de KLM, maar het bedrijf is ook ,,qua vluchten de grootste buitenlandse luchtvaartmaatschappij op Schiphol''. Door de overname van Air UK krijgt de KLM verder meer greep op de Europese markt. De KLM wil met zijn kleinere regionale partners een groter marktaandeel veroveren. Nu schommelt dat rond de 8 procent, maar de Nederlandse maatschappij streeft naar een aandeel van tussen de 10 en 15 procent.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |