U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s




KLM neemt Britse partner Air UK over

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 7 JULI. De KLM neemt Air UK over door zijn belang in de Britse luchtvaartmaatschappij te vergroten van 45 tot 100 procent, zo is vanmorgen bekendgemaakt. De combinatie Air UK / KLM is met een omzet van 1,2 miljard gulden op de Britse markt nummer twee, na British Airways. Air UK is een Britse regionale luchtvaartmaatschappij die vanaf de Londense luchthavens Stansted en City Airport diensten verzorgt binnen het Verenigd Koninkrijk, tussen het VK en de rest van Europa, en met name tussen het VK en Nederland. Zo vliegt Air UK nu al vanaf veertien Britse luchthavens op Schiphol. Een deel van die vluchten nam het over van de - doorgaans duurder opererende - KLM.

De twee werken al sinds 1980 samen, de laatste jaren steeds intensiever. Onlangs nog werden de verkoop- en marketingdivisies van beide firma's samengevoegd. In 1987 kocht de KLM een klein pakket van ruim 14 procent, een belang dat in 1995 werd vergroot tot 45 procent. Air UK is voor de KLM van belang omdat de Britse maatschappij voor de toevoer van passagiers naar KLM's internationale routenet zorgt. Hoeveel de KLM de eigenaar van Air UK, British Air Transport Holdings Ltd (BATH), voor de resterende 55 procent betaalt willen beide partijen niet bekendmaken. De transactie, die geen invloed heeft op de samenstelling van de bedrijfsleiding, zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Europese Commissie in Brussel.

Air UK is de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van het Verenigd Koninkrijk. De onderneming heeft 2000 werknemers en liet de laatste jaren geen al te hoge rendementen zien. Dit jaar haalt Air UK volgens een KLM-woordvoerder ,,een bescheiden winst'', een situatie die gelijk is aan die in voorafgaande jaren. De overname heeft geen gevolgen voor het personeel, zo verklaart de KLM-woordvoerder.

De overname van het Britse aandelenpakket van het Britse BATH moet volgens de KLM niet gezien worden als de eerste stap naar vergroting van haar belangen bij de andere deelnemingen zoals Martinair, Transavia en Kenya Airways. ,,Dat is niet opportuun'', aldus de KLM-zegsman.

Het meerderheidspakket is gekocht om onder meer de onderlinge zaken sneller te kunnen regelen. ,,Het bedrijf past zo beter bij ons'', aldus de woordvoerder, die onmiddellijk aantekent dat KLM in het verleden echt niet ontevreden was over de commerciële samenwerking. Niet alleen levert Air UK passagiers aan de KLM, maar het bedrijf is ook ,,qua vluchten de grootste buitenlandse luchtvaartmaatschappij op Schiphol''. Door de overname van Air UK krijgt de KLM verder meer greep op de Europese markt. De KLM wil met zijn kleinere regionale partners een groter marktaandeel veroveren. Nu schommelt dat rond de 8 procent, maar de Nederlandse maatschappij streeft naar een aandeel van tussen de 10 en 15 procent.

NRC Webpagina's
7 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)