U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    O P I N I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

H O O F D A R T I K E L :
Dubbelspoor


LOVERS SLAAT ZIJN slag op het Nederlandse spoor. Nog maar net voorzien van nieuwe concessies om de dienstverlening in de Randstad uit te breiden, kondigde het Amsterdamse bedrijf van rondvaartboten aan dat het is overgenomen door de vervoersonderneming van het Franse conglomeraat Compagnie Générale des Eaux. Deze CGE is de afgelopen jaren sterk gegroeid door overnames in het kader van privatiseringen van openbaar vervoer en waterleidingbedrijven, vooral in Groot-Brittannië. Met Lovers koopt een grote multinational zich in op het Nederlandse spoornet - en daarmee hebben de NS ineens èchte concurrentie.

Plotseling gaat het hard in Nederland met de mededinging in sectoren van de publieke dienstverlening die traditioneel de bescherming van het staatsmonopolie kenden. Vancom concurreert al een paar jaar met VSN in het streekvervoer, Enertel en Telfort hebben deze week de strijd aangebonden met PTT Telecom nu het telefoonverkeer is geliberaliseerd, en Lovers presenteert zich als het eerste alternatief voor de NS. Ook al is het aanbod van deze nieuwe concurrenten vooralsnog beperkt, de oude monopolisten zijn beducht voor de effecten. In deze drie gevallen is bovendien sprake van internationale participatie: Vancom is Amerikaans, Telfort deels Brits en Lovers is nu onderdeel geworden van een Frans conglomeraat.

VOOR NEDERLAND IS dit even wennen in de openbare dienstverlening, maar het is een ontwikkeling die hoort bij de vrije interne markt van de Europese Unie en het streven naar grotere marktwerking. Het management wordt aangespoord tot alertere bedrijfsvoering, de vakbonden die vooral in het openbaar vervoer sterk zijn en geregeld hun toevlucht nemen tot acties om de verworvenheden van de publieke sector te beschermen, zien hun machtsmonopolie afbrokkelen. Voor de consumenten kunnen de nieuwkomers het voordeel bieden van grotere keuze, meer aandacht voor klantvriendelijkheid en lagere prijzen. Natuurlijk, op de markten van openbaar vervoer en telecommunicatie moet de overheid toezicht blijven houden, de naleving van veiligheidseisen controleren en er voor zorgen dat bepaalde onrendabele diensten wegens het maatschappelijke belang gehandhaafd blijven. Maar er is niets tegen om de beschikbare infrastructuur van wegen, spoorrails en telefoonkabels open te stellen voor nieuwkomers. Geregelde gebruikers van het openbaar vervoer weten dat er volop ruimte is voor verbeteringen.

NRC Webpagina's
5 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)