U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

In de prijzen met pechgevallen

HENK VAN GELDER
Zonder dat de buitenwereld er iets van merkt, hebben ook de reclamemakers hun eigen filmfestival in Cannes. Een week lang bevolken ze de terrassen, lopen netwerkend langs de Croisette, bezoeken eigen en andermans parties en drommen samen in het Palais des Festivals om de beste reclamefilmpjes ter wereld te zien. En vol verwachting vertonen ook de Nederlanders zich op de finale-avond, want anders dan de speelfilmindustrie telt de Nederlandse reclamefilmerij op internationale schaal volop mee. Vorig jaar won het Rolo-filmpje met de wraak van de olifant zelfs de Grand Prix, de belangrijkste prijs van allemaal, en ook dit jaar vielen heel wat Nederlandse inzendingen in de prijzen - in het landenklassement eindigde Nederland vorig weekeinde onmiddellijk na Amerika en Engeland op een uiterst eervolle derde plaats.

Cannes keek, wat ons land betreft, vooral op van het laatste filmpje van de verzekeringmaatschappij Centraal Beheer: een jongeman staat in een museum oog in oog met een voodoo-achtig poppetje en verstoort via mysterieuze krachten een toespraak van Bill Clinton. Deze nieuwste variatie op het aloude thema ,,even Apeldoorn bellen'' werd bekroond met een Gouden Leeuw (waarvan er in totaal 21 werden toegekend) en haalde bovendien de internationale persprijs binnen.

,,Even Apeldoorn bellen'' dateert van 1984 en was voor de betrokken adverteerder een onmiddellijk succes. Al na vier jaar wist 95% van de Nederlandse bevolking wat Centraal Beheer was en waar het bedrijf is gevestigd - niet onbelangrijk voor een verzekeraar die zonder tussenpersonen werkt en dus afhankelijk is van rechtstreeks (telefonisch) contact met de consument. In het begin ging het in de filmpjes nog om min of meer herkenbare tegenslagen: een mislukkende parachutesprong, een waterleidingbuis die per ongeluk werd geraakt. Maar gaandeweg is die dicht-bij-huis-pech steeds vaker vervangen voor ,,geabstraheerde pechgevallen'', aldus Stephan Zeylemaker, client services director van het reclamebureau Result DDB in Amstelveen dat voor de campagne verantwoordelijk is.

Met die koersverschuiving is Centraal Beheer voor de betrokken reclamemakers een opdrachtgever geworden waaraan veel eer te behalen is: alle ruimte voor creatieve hoogstandjes, want verkoopargumenten zijn niet nodig. De afsluiting ,,even Apeldoorn bellen'' is genoeg. ,,Je moet door het publiek sympathiek gevonden worden'', luidde het credo van Aad Muntz, de inmiddels gepensioneerde reclamechef van Centraal Beheer. ,,Als je te hard schreeuwt, vinden ze je al gauw een vervelende schreeuwlelijk. Maar als je te zacht praat, hoort niemand je. Het is een heel subtiel vak.''

Door de reclamewereld is Muntz veelvuldig bejubeld om de grote vrijheid die hij zijn reclamemakers steeds gaf. Zo konden ontwerper Lode Schaeffer en tekstschrijver Erik Wünsch vooral door hun Apeldoorn-filmpjes uitgroeien tot een 'gouden duo' dat kortgeleden een vliegende start heeft gemaakt met een eigen reclamebureau en een eigen kring van opdrachtgevers. Succes kan in reclamekringen nu eenmaal snel en royaal worden verzilverd.

Inmiddels is Centraal Beheer als opdrachtgever echter bij Result DDB gebleven, waar nu dus een nieuw team zich over het befaamde thema mag buigen. Dit najaar is hun eerste filmpje te verwachten, kondigt Stephan Zeylemaker aan. Maar nu al is duidelijk dat de campagne ,,op dezelfde voet'' wordt voortgezet. ,,We laten regelmatig onderzoeken of we er nog steeds mee op de goede weg zijn, en dan blijkt telkens dat het nog werkt. Zonder mankeren wordt door de mensen de koppeling gemaakt tussen Apeldoorn bellen en Centraal Beheer. En met een veel kleiner budget dan Nationale-Nederlanden en Aegon staat Centraal Beheer, qua bekendheid, op de derde plaats. Qua sympathie zijn we zelfs nummer één.''

NRC Webpagina's
5 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)