U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s




'EU moet fusie vliegtuigbouw VS veto geven'

Door onze correspondent BEN VAN DER VELDEN
BRUSSEL, 5 JULI. Een adviescomité met vertegenwoordigers van de vijftien lidstaten van de Europese Unie heeft de Europese Commissie aanbevolen de fusie tussen de Amerikaanse vliegtuigbedrijven Boeing en McDonnell Douglas te verbieden. Het advies zou unaniem zijn.

Het comité vindt de aanbiedingen van Boeing om tegemoet te komen aan de bezwaren van Eurocommissaris Van Miert (Mededinging) tegen de fusie onvoldoende. Van Miert, die door de aanbeveling in zijn bezwaren tegen de fusie van de vliegtuigfabrikanten gesterkt is, zal de komende dagen onderzoeken of Boeing bereid is maatregelen te nemen die het samengaan van de vliegtuigfabrikanten voor de Europese Commissie aanvaardbaar maken.De Europese Commissie heeft bezwaar tegen de dominante positie die Boeing/McDonnell krijgt op de wereldmarkt van vliegtuigen voor meer dan honderd passagiers.

Het huidige aandeel van Boeing van 64 procent zou door de fusie stijgen tot 70 procent. Als gevolg van de fusie zou Boeing bovendien zijn positie op de markt van vliegtuigonderdelen belangrijk vergroten. McDonnell Douglas voorziet op het ogenblik 24 procent van de wereldmarkt van onderdelen.

Een groot bezwaar van de Europese Commissie tegen de fusie houdt verband met contracten voor meer dan twintig jaar die Boeing met drie Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen heeft afgesloten.

De maatschappijen hebben zich daarbij verplicht de hele contractperiode uitsluitend vliegtuigen van Boeing te kopen. Ook de Amerikaanse Federal Trade Commission, die eerder deze week de fusie goedkeurde, maakt zich zorgen over deze contracten. De FTC heeft daarom aangekondigd de concurrentie belemmerende gevolgen van deze contracten nauwlettend te zullen volgen.

De Europese Commissie heeft niet de mogelijkheid om na goedkeuring van de fusie later alsnog maatregelen te nemen wanneer nadelige gevolgen van de contracten voor de concurrentie van in het bijzonder de Europese vliegtuigindustrie Airbus blijken.

De Europese Commissie acht zich bevoegd om de Amerikaanse fusie te verbieden als die onaanvaardbare gevolgen heeft voor de concurrentie op de Europese markt.

De afgelopen week heeft Boeing al voorstellen gedaan om aan de bezwaren van de Europese Commissie tegemoet te komen.

Deze voorstellen zijn in de ogen van de vertegenwoordigers van de vijftien lidstaten van de EU onvoldoende. Tot nu toe is niet bekend gemaakt wat de voorstellen van Boeing inhielden. Volgens niet bevestigde berichten zou Boeing bereid zijn de lange termijn contracten met de luchtvaartmaatschappijen aan te passen. De Europese Commissie is van plan op 23 juli met een definitief oordeel over de fusie te komen.

De vertegenwoordiger van Boeing in Brussel zei in een eerste reactie ,,teleurgesteld'' te zijn over het negatieve advies. ,,Wij zullen blijven samenwerken met de commissie om onze voorstellen te verfijnen'', aldus de zegsman.

NRC Webpagina's
5 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)