U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Goedkope cd's op Internet in geest 'vrijhandelszone'

Door SJOUKE RIJPER
ROTTERDAM, 3 JULI. Met de start van de onderneming Azur-IPS dient zich op Internet de eerste grote Nederlands/Belgische aanbieder van boeken en cd's aan. Internetbezoekers kunnen kiezen uit 100.000 Nederlandse boektitels en 65.000 cd's met 'moderne muziek'. Daarvan wordt zeventig procent tegen gereduceerde prijs aangeboden.

Azur verwacht ongeveer 120 klanten per dag te ontvangen op de Internetpagina www.azur.be. Wie bij deze boeken- en cd-cybershop iets wil kopen, moet zich eerst registreren. De uitgekozen titels belanden in een virtueel boodschappenmandje en worden afgerekend met een creditcard. Binnen drie weken wordt de bestelling, mits boven de zestien gulden, zonder verzendkosten thuisbezorgd. Nieuwe cd's worden voor onder de dertig gulden aangeboden. Dergelijke lage prijzen zijn mogelijk doordat het kleine geautomatiseerde bedrijf weinig personeel op de loonlijst heeft en het bedrijf geen dure voorraad hoeft aan te houden. Deze voordelen heeft ook andere postorderbedrijven naar Internet gedreven.

Azur dient zich aan op het moment dat de Amerikaanse president Clinton aankondigt van Internet een vrijhandelszone te willen maken. Transacties via het net zouden belastingvrij moeten blijven. In samenwerking met de wereldhandelsorganisatie WTO wil Clinton dat afspraken gemaakt worden over handel op het net. Het Amerikaanse plan zal op weinig bezwaar stuiten van Azur-IPS. Het bedrijf is een gezamenlijke onderneming van boekenleverancier Scriptum Books uit Schiedam en het Gentse bedrijf IPS dat gespecialiseerd is in het verhandelen van databases en catalogi voor boeken- en cd-beurzen.

Azur importeert zijn aanbod hoofdzakelijk uit het Verenigd Koninkrijk en doet dus niet aan de verboden parallelimport. De Engelse boeken koopt Azur bij de grote Britse leverancier THE. Nederlandse boeken worden geleverd door het moederbedrijf Scriptum en cd's komen van de Britse toeleverancier Windsong.

Aanbieders van goedkope cd's worden al lange tijd scherp in de gaten gehouden door de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI). P. Sollevelt, directeur van deze vereniging, heeft net kennisgemaakt met Azur. Hij zegt uit te willen zoeken hoe het bedrijf zo goedkoop kan aanbieden. ,,Als ze de spullen echt alleen uit Groot-Brittannië halen, is er feitelijk niets aan de hand. Zodra ze cd's of boeken van buiten de EU importeren is het parallelimport, en pakken we ze aan.''

Vorig jaar keerde Free Record Shop, Nederlands grootste keten van cd-winkels, zich tegen een Amersfoortse cd-handelaar die door parallelimport nieuwe cd's tegen 'afbraakprijzen' van 29 gulden kon verkopen.

Sollevelt: ,,De muziekindustrie houdt ook deze cyberspace-piraterij goed in de gaten. Maar het is maar de vraag of ze er wat aan kunnen doen als alles volgens de regels is. Misschien moet Free Record Shop zelf het Internet op met cd's.'' Maar Free Record Shop ziet daar weinig in. Een dergelijk verkooppunt op Internet zou een directe concurrent van de eigen winkelketen worden. Directeur H. Breukhoven zei onlangs in deze krant dat een cd ,,een emotioneel product is dat je niet een paar weken later per post thuisbezorgd wil krijgen.'' Bovendien schat hij in dat aanbieders van cd's op Internet veel personeel nodig hebben om de titellijst waaruit klanten kiezen actueel te houden.

,,Dat hoeft niet als je dat uitbesteedt aan je leverancier'', zegt W. Verniers van Azur. ,,Wij hebben eén werknemer in dienst die dat bijhoudt. Windsong levert ons om de dag een update. Als we willen, kunnen we iedere dag een verse lijst krijgen.''

De betalingsvorm zou voor klanten een barrière kunnen zijn. Betalingen via Internet zouden niet veilig zijn omdat gegevens van creditcards gemakkelijk te onderscheppen zouden zijn. Verniers wimpelt dat af. ,,Internet is zo groot geworden dat er op ieder moment van de dag miljarden transacties gepleegd worden. Het bevestigen van een bestelling duurt een fractie van een seconde. Een betalingsopdracht is een speld in een hooiberg. Het is opmerkelijk dat klanten twijfelen aan betaling met creditcard op Internet, terwijl ze het pasje wel zomaar aan een ober van een willekeurig restaurant geven die er vervolgens een half uur mee wegblijft.''

NRC Webpagina's
3 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)