S P O R T
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s |
Soapserie 'Ronaldo' krijgt onverwachts extra episodes
Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
Vorige week leek alles rond. De twintigjarige Ronaldo zou voor een recordbedrag verhuizen van Barcelona naar Milaan: dertig miljoen dollar om de Catalaanse club af te kopen, en nog eens ongeveer vijf miljoen dollar per jaar als salaris, netto, vijf jaar lang. Ronaldo, vorig jaar door PSV aan Barcelona verkocht voor bijna achttien miljoen dollar, zou de duurste speler ter wereld worden. Voor Internazionale en zijn sponsors een sportieve, maar zeker ook een zakelijke investering. Net als dertien jaar geleden, toen Diego Armando Maradona na veel soebatten van Barcelona naar Italië vertrok, naar Napels, stribbelt Barcelona-voorzitter Nuñez fel tegen. De afkoopsom is al overgemaakt, maar Nuñez zegt dat de hele procedure ongeldig is. In Spanje geldt sinds 1985 een wet dat een speler zelf zijn contract kan afkopen bij zijn club en dan transfervrij elders kan gaan spelen. Volgens Nuñez geldt die wet alleen binnen Spanje. Dinsdag leek de wereldvoetbalbond Fifa Barcelona gelijk te geven. ,,Deze wet is alleen in Spanje geldig; hij kan niet in de internationale arena worden toegepast,'' zei Michel Zen Ruffinen, vice-secretaris van de Fifa. Na boze reacties vanuit Italië haastte de Fifa zich te verklaren dat dit slechts een persoonlijke mening van Ruffinen was. Een definitieve uitspraak zal worden gedaan als alle stukken uit Italië en Spanje binnen zijn, mogelijk zaterdag. Vanuit Brussel heeft Inter Milaan gisteren steun gekregen. ,,In de zaak Ronaldo gaat het niet om de transfer van een voetballer van de ene club naar de andere, maar om het verbreken van een contract'', zei Willy Helin, woordvoerder van de Eurocommissaris voor mededinging, Karel van Miert. Dat betekent dat de Europese regels voor het vrije personenverkeer moeten worden toegepast. Als wordt vastgesteld dat de Spaanse bepalingen over het afkopen van een spelerscontract binnen heel de Europese Unie geldig zijn, zou dat een verdere uitwerking van het Bosman-vonnis zijn over de vrije transfer na afloop van een contract. De Italiaanse voetbalbond staat in dit felle gevecht vierkant achter Inter Milaan. ,,Wij staan aan de kant van Inter en zullen dat tot het einde doen, ook al moeten we appel aantekenen bij het Europese Gerechtshof'', zei bondsvoorzitter Luciano Nizzola gisteren. Van Italiaanse zijde wordt onderstreept dat niemand heeft geprobeerd Ronaldo weg te kopen. Zijn zaakwaarnemers hebben een paar maanden geleden laten weten dat Ronaldo weg wilde omdat er ruzie was over de uitwerking van het lopende, zeven jaar geldende contract. Barcelona had aangeboden dat te verlengen naar tien jaar, met een forse salarisverhoging. Een aanzienlijk deel van die verhoging werd om fiscale redenen gepresenteerd als een sponsorcontract. Toen de zaakwaarnemers van Ronaldo zeiden dat voor echte sponsoring extra moest worden betaald, kwam het tot een breuk. Ronaldo zelf heeft zich buiten de keiharde gesprekken gehouden, maar toen hij gedwongen werd te kiezen, koos hij voor zijn zaakwaarnemers Alexandre Mattins en Reinaldo Pitta. Nuñez heeft nog geprobeerd de twintigjarige speler en zijn moeder over te halen om te blijven, maar deze poging om buiten hen om iets te regelen heeft de opstelling van Ronaldo's zaakwaarnemers alleen maar verder verhard. Veel clubs toonden interesse voor Ronaldo, maar in de miljoenendans hebben alleen Lazio en Internazionale de eerste rondes overleefd. Alleen bij deze clubs bestond de combinatie van sportieve en zakelijke belangen die het mogelijk maakt om de gevraagde bedragen op tafel te leggen. Lazio, de blauw-witte club uit de hoofdstad, leek aanvankelijk de beste papieren te hebben. Voorzitter Sergio Cragnotti zag Ronaldo behalve als speler ook als een publiciteitsmachine. Zowel in Europa als in Latijns Amerika zou reclame met Ronaldo een enorme impact hebben. Cragnotti, eigenaar van het voedselbedrijf Cirio dat vooral tomaten en fruit in blik verkoopt, heeft enorme belangen in Brazilië. De transferkosten en het salaris van Ronaldo zouden goed te dekken zijn met een deel van het reclamebudget. De belangrijkste sponsor van Inter Milaan, kabel- en bandenfabrikant Pirelli, is eveneens zeer geïnteresseerd in Ronaldo's uitstraling over twee continenten. De drie belangrijkste markten voor het bedrijf zijn Italië, Duitsland en Brazilië. Vorig jaar heeft Pirelli in Brazilië voor ongeveer twee miljard gulden omgezet, voor 65 procent aan banden, de rest aan kabels. Ook hier geldt weer dat de investeringen in de voetballer Ronaldo terug te verdienen zijn met het marketing-instrument Ronaldo. Ronaldo vertrekt uiteindelijk naar Internazionale, hoewel Lazio op het laatste moment zijn bod heeft verhoogd. Bemiddelaars namens de Romeinse club hebben gezegd dat de zaakwaarnemers van Ronaldo adviseurs hadden in Milaan naar wie zij meer hebben geluisterd. Bovendien zou Ronaldo een betere indruk hebben van Milaan als stad dan van Rome. Lazio-president Cragnotti zoekt nu niet alleen een nieuwe aanvaller, maar ook een andere manier om reclame te maken.
|
NRC Webpagina's
25 JUNI 1997
|
Bovenkant pagina |