U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    V O O R P A G I N A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S c h a k e l s


Nederlandse Spoorwegen

Midden-Nederland uren zonder stroom

Door onzer redacteuren
UTRECHT, 23 JUNI. Een stroomstoring heeft vanochtend het openbare leven in de regio Utrecht volledig verlamd, ook delen van Flevoland en Gelderland waren korte tijd getroffen. Het treinverkeer rondom Utrecht heeft uren stilgelegen.

Om 13 uur was de verwachting dat de storing in Utrecht nog drie uur zou duren. In Flevoland en Gelderland werd de stroomvoorziening na twintig minuten hersteld. Productiebedrijf UNA heeft gasturbines in bedrijf genomen als noodvoorziening. In Utrecht kwam de regionale rampenstaf bijeen. Rondom het middaguur was onduidelijk of het rampenplan in werking zou worden gesteld.

Ambulances en brandweerauto's waren via noodnummer 112 te bereiken, maar de politie was in ondere andere Zeist en Nieuwegein onbereikbaar. De politie riep alle gebruikers van mobiele telefoons op die niet te gebruiken, wegens overbelasting van het net. Particuliere beveiligingsbedrijven hadden extra mensen ingezet.

Oorzaak voor de chaos zou de uitval van een productie-eenheid van de Flevocentrale zijn. Het was de eerste omvangrijke stroomstoring in Midden-Nederland sinds twintig jaar. In de loop van de ochtend kwam in Utrecht-Oost en Utrecht-West weer een deel van de stroomvoorziening tot stand.

Het gerechtshof in Den Haag bepaalde vorig jaar juni dat energiebedrijven bij stroomuitval aansprakelijk kunnen worden gesteld voor schade bij particulieren. Bedrijven kunnen daar geen aanspraak op maken.

Op alle spoorlijnen vanaf Utrecht tot Voorburg, Breukelen, Nieuwekerk aan den IJssel, Wolfheze, Apeldoorn, Harderwijk en Geldermalsen stonden de treinen stil. Machinisten en conducteurs waren ook onbereikbaar omdat niet alle treinen over mobiele apparatuur beschikken, aldus de woordvoerder van de NS. Op Utrecht Centraal Station verzorgden de NS om 11.45 assistentie en vervoer voor ouden van dagen, zwangere vrouwen en andere ,,noodgevallen''. Volgens conducteur E. Olde Mannikhof uit Enschede was dit ,,een megastoring''. ,,Ik heb nog nooit eerder zoiets meegemaakt. Om 10.13 viel alles uit in mijn trein uit Zwolle.'' Het NS-personeel kreeg opdracht zich zichtbaar op te stellen, om reizigers te adviseren. Bij de telefooncellen stonden rijen passagiers opgesteld, bij de loketten stond niemand. In de snackhoek was koffie noch ijs te verkrijgen.

Op de wegen in en rondom Utrecht waren alle verkeerslichten uitgevallen, waardoor automobilisten stapvoets over elk kruispunt reden. Alleen de weggebruikers met een mobiele telefoon wisten dat er een stroomstoring was, omdat de lokale omroep uit de lucht was. De brandweer heeft met name in de flatrijke wijk Overvecht veel mensen uit liften gehaald. Klanten in Utrechtse supermarkten zaten vast, omdat de elektrische deuren niet open konden. De Utrechtse Jaarbeurs was volstrekt verlaten, alle vergaderingen waren opgeschort of afgelast. Bij de informatiebalie bij de ingang brandde alleen nog de letter I, die draaide op een noodaggregaat, op de balie waren kaarsen opgesteld. Alleen Vroom & Dreesmann was open, de roltrappen en liften in winkelcentrum Hoog Catharijne deden het niet, alleen de omroepstem van het winkelcentrum was niet verstomd.

,,De situatie is dramatisch'', zegt René de Zeeuw, directeur van de Utrechtse taxicentrale UTC, die 120 auto's bezit. ,,Mensen die buiten de stad moesten zijn, hebben allemaal een taxi genomen dus als de stroom het straks weer doet, zijn er voor Utrecht zelf geen taxi's over.'' Voor het ziekenhuis heeft De Zeeuw wel auto's beschikbaar. Omdat zijn centrale onbereikbaar is, heeft hij één taxi achtergehouden, waarvan de mobiele telefoon dient als contactpunt.

NRC Webpagina's
23 JUNI 1997



Domicilie Cover

Domicilie,
voor wie zich vestigt in het buitenland.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)