U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Baptisten boycotten Disney

Door onze correspondent
WASHINGTON, 19 JUNI. Een week voordat het Disney-concern in de Verenigde Staten zijn nieuwste tekenfilm Hercules uitbrengt, heeft de grootste protestantse kerk in Amerika, de Southern Baptist Church, opgeroepen tot een boycot van het amusementsbedrijf. De baptisten verwijten Disney immoreel, antichristelijk en ,,homo- vriendelijk'' te zijn.

Tot de boycot werd gisteren besloten op een conventie van de baptisten in Dallas. Een overgrote meerderheid van de 12.000 afgevaardigden stemde voor een resolutie waarin de leden van de kerk (in totaal zo'n vijftien miljoen) worden opgeroepen om geen geld meer uit te geven aan producten van Disney en ook geen pretparken van het concern meer te bezoeken. De boycot strekt zich daarnaast uit tot ondernemingen die Disney geheel of gedeeltelijk bezit, zoals de televisiemaatschappij ABC.

Vorig jaar al dreigde de Southern Baptist Church met een actie tegen Disney. Vooral het beleid van het concern om homoseksuele partners van werknemers dezelfde rechten te geven op pensioenen en verzekeringen als getrouwde partners, was de kerk een doorn in het oog. Ook het feit dat Disneyland en Disneyworld zogeheten Homodagen kennen, waarop groepen homoseksuelen gezamenlijk de parken bezoeken, was voor de kerk onverteerbaar. Maar de druppel die de emmer deed overlopen was dat de hoofdpersoon in de televisieserie Ellen, uitgezonden door Disney-dochter ABC, dit voorjaar uitkwam voor haar homoseksualiteit.

De boycot-oproep heeft geen dwingend karakter binnen de kerk, en veel baptisten gaven gisteren meteen al aan zich er niets van aan te zullen trekken. De directie van Disney gaf een verklaring uit waarin ze zegt trots te zijn op het merk Disney. De onderneming is de grootste producent van kinderamusement ter wereld. Dochtermaatschappijen maken tevens films voor volwassenen, maar het label 'Disney' wordt daarbij zorgvuldig vermeden. Dat staat nog altijd voor familie-amusement.

De baptisten spreken hun afkeuring uit over films van Disney met seks en geweld, zoals Pulp Fiction en Kids. En zelfs in de tekenfilms zien conservatieve critici momenteel verborgen boodschappen. Zo verwijt de lobbygroep American Family Association Disney dat de vriendschap tussen een zwijn en een meerkat in The Lion King homoseksueel van aard is en dat de priester die De kleine zeemeermin met haar prins in het huwelijk verbindt, in staat van seksuele opwinding verkeert. Homo-organisaties veroordeelden de boycot-oproep gisteren scherp.

De Amerikaanse amusementsindustrie heeft de afgelopen jaren vaker te kampen gehad met moralistische acties. Een aantal politici heeft fel actie gevoerd tegen Time-Warner, omdat de onderneming via een dochterbedrijf platen van rappers uitbracht met teksten vol seks, geweld en vrouwenhaat. Time-Warner voelde zich daarop genoodzaakt de dochtermaatschappij af te stoten.

NRC Webpagina's
19 JUNI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)