U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Wijers en Brussel akkoord met alliantie TV10 en HMG

Door onze redacteur JACO ALBERTS
HILVERSUM, 10 JUNI. De televisiezender TV10, gespecialiseerd in herhalingen van oude series, gaat definitief een alliantie aan met de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica). Zowel het ministerie van Economische Zaken in Den Haag als de fusie-autoriteiten in Brussel hebben daarvoor toestemming verleend.

Dat zegt directeur mr. W. Van der Meer de Walcheren van de Holland Media Groep (HMG) in een vraaggesprek met deze krant. Van der Meer vormt samen met ir. P. Tillieux de directie van HMG sinds het gedwongen vertrek vorige week van directievoorzitter H. Boermans en secretaris H. Roemer.

TV10 is nu nog in handen van het Amerikaanse mediaconcern Saban (90 procent) en oprichter Wegener Arcade (10 procent). HMG heeft een optie verworven om tegen een vastgestelde prijs voor het jaar 2001 een belang te kopen van 50 procent in de zender. Wegener Arcade zal tegen die tijd volledig afscheid genomen hebben van TV10. Een definitief besluit over het uitoefenen van die optie is volgens Van der Meer nog niet genomen.

SBS6, de belangrijkste commerciële concurrent van HMG, heeft om opheldering gevraagd bij het ministerie van Economische Zaken. Een toelichting daarop kon vanochtend door het tv-station niet worden gegeven.

HMG is door de samenwerking met TV10 in staat programma's van RTL4 en Veronica te herhalen, en voor dezelfde programmakosten dus nog extra reclame-inkomsten binnen te halen. Die mogelijkheid was nagenoeg afgesloten sinds Commissaris Van Miert vorig jaar HMG dwong RTL5 om te bouwen tot een nieuwszender. Dat deed Van Miert omdat HMG in zijn ogen een te dominante positie had ingenomen in de Nederlandse televisiemarkt. Ook tv-producent Endemol werd destijds gedwongen haar aandelenbelang in HMG af te stoten.

De drie zenders van HMG hadden in april een gezamenlijk marktaandeel onder kijkers van 35,8 procent. Het kijkersaandeel van TV10 bedroeg 1,6 procent. De aandelen in de reclame liggen voor HMG op 51,7 en TV10 op 1,2 procent.

NRC Webpagina's
10 JUNI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)