M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
RTL4 wil meer jonge kijkers trekken
Door een onzer redacteuren
Tot de aanpassingen van de programmering behoort onder andere dat het programma De Vakantieman van Frits Bom, waar veel ouderen naar kijken, verdwijnt. Het programma van misdaadverslaggever Peter R. de Vries, dat veel jongeren aanspreekt, zal mogelijk een dagelijkse frequentie krijgen. Bij spelletjes als Wie ben ik? moeten meer gasten worden uitgenodigd die jongere kijkers aan spreken. Volgens L. Aldershoff van Het Media Instituut, een onafhankelijk onderzoeksbureau, verliest RTL4 vooral jongere kijkers aan de zenders Veronica en SBS6. RTL4 zal zich echter niet gaan richten op de doelgroep 20- tot 34-jarigen, omdat de zender dan gaat concurreren met Veronica, die net als RTL4 onderdeel uitmaakt van de Holland Media Groep (HMG). Een woordvoerder van Veronica zegt niet te vrezen voor onderlinge concurrentie. ,,De raad van bestuur van HMG is verstandig genoeg om te beseffen dat de stations elkaar niet moeten overlappen. Het gaat buitengewoon goed met Veronica. De raad van bestuur zal een goedlopend station niet willen uithollen.'' 'Media-planners', die reclamezendtijd inkopen voor adverteerders, bevestigen dat zij minder zendtijd inkopen bij RTL4, omdat ze de gewenste doelgroepen bij de zender moeilijk kunnen bereiken, met uitzondering van de soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden. ,,Geleidelijk aan ben ik tussen de dertig en vijftig procent minder zendtijd gaan inkopen bij RTL4'', zegt H. Diepeveen van het bureau Media Exposure. Ook M. van der Kerk van Media Partnership zegt minder zendtijd bij RTL4 te kopen vanwege het ,,vergrijsde kijkerspubliek'' van de zender.
|
NRC Webpagina's
28 MEI 1997
|
Bovenkant pagina |