U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

RTL4 wil meer jonge kijkers trekken

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 28 MEI. De commerciële televisiezender RTL4 gaat zijn programmering aanpassen om meer jongere kijkers te trekken. Naar de zender kijken nu relatief veel vijftig-plussers, een doelgroep die voor de meeste adverteerders niet interessant is. Om de terugloop van reclame-inkomsten te keren, zal RTL zich meer gaan richten op de doelgroep 35- tot 49-jarigen. Dat zegt een woordvoerster van de zender.

Tot de aanpassingen van de programmering behoort onder andere dat het programma De Vakantieman van Frits Bom, waar veel ouderen naar kijken, verdwijnt. Het programma van misdaadverslaggever Peter R. de Vries, dat veel jongeren aanspreekt, zal mogelijk een dagelijkse frequentie krijgen. Bij spelletjes als Wie ben ik? moeten meer gasten worden uitgenodigd die jongere kijkers aan spreken.

Volgens L. Aldershoff van Het Media Instituut, een onafhankelijk onderzoeksbureau, verliest RTL4 vooral jongere kijkers aan de zenders Veronica en SBS6. RTL4 zal zich echter niet gaan richten op de doelgroep 20- tot 34-jarigen, omdat de zender dan gaat concurreren met Veronica, die net als RTL4 onderdeel uitmaakt van de Holland Media Groep (HMG). Een woordvoerder van Veronica zegt niet te vrezen voor onderlinge concurrentie. ,,De raad van bestuur van HMG is verstandig genoeg om te beseffen dat de stations elkaar niet moeten overlappen. Het gaat buitengewoon goed met Veronica. De raad van bestuur zal een goedlopend station niet willen uithollen.''

'Media-planners', die reclamezendtijd inkopen voor adverteerders, bevestigen dat zij minder zendtijd inkopen bij RTL4, omdat ze de gewenste doelgroepen bij de zender moeilijk kunnen bereiken, met uitzondering van de soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden. ,,Geleidelijk aan ben ik tussen de dertig en vijftig procent minder zendtijd gaan inkopen bij RTL4'', zegt H. Diepeveen van het bureau Media Exposure. Ook M. van der Kerk van Media Partnership zegt minder zendtijd bij RTL4 te kopen vanwege het ,,vergrijsde kijkerspubliek'' van de zender.

NRC Webpagina's
28 MEI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)