U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Guinness
Grand Metropolitan


Drankenfusie Guinness en GrandMet

Door onze correspondent DICK WITTENBERG
LONDEN, 12 MEI. Grand Metropolitan en Guinness, de twee grootste voedsel- en dranken-concerns van Groot-Brittannië, gaan samen. De gecombineerde onderneming die GMG Brands genoemd wordt, heeft een beurswaarde van 20,61 miljard pond, ruim 60 miljard gulden. Daarmee wordt de firma het op zes na grootste drankenconcern ter wereld en het op zeven na grootste beursgenoteerde bedrijf van het Verenigd Koninkrijk.

De City, Londens financiële centrum, reageerde vanochtend aangenaam verrast op de aankondiging van de fusie. De koersen van zowel GrandMet als Guinness vlogen met meer dan tien procent omhoog. Minder dan een jaar geleden gingen er geruchten dat Guinness een bod zou uitbrengen op GrandMet van 13,2 miljard pond, berichten die destijds door beide bedrijven snel en heftig werden ontkend. Sindsdien is er niets uitgelekt over de intensieve fusie-onderhandelingen die de twee firma's moeten hebben gevoerd.

Bestuursvoorzitter van GrandMet, George Bull, zei vanmorgen dat de fusie ,,twee hoogst succesvolle Britse bedrijven met enkele van 's werelds bekendste merken onder één dak brengt'' en GMG Brands tot ,,één van de grootste spelers op de mondiale voedsel- en drankenmarkt maakt''. Samenvoeging van inkoop, verkoop en hoofdkantoren moet binnen drie jaar leiden tot een besparing op jaarbasis van 175 miljoen pond. Daar staan geschatte fusiekosten tegenover van 375 miljoen pond, waarvan een deel bestemd is voor afvloeiingsregelingen. Maar hoeveel banen moeten verdwijnen, konden de bedrijven vanochtend nog niet zeggen. De aandeelhouders van GrandMet krijgen een belang van 52,7 procent in GMG Brands, de beleggers in Guinness de resterende 47,3 procent. Die verhouding weerspiegelt de uiteenlopende beurswaardes van beide bedrijven: 10,8 miljard pond voor GrandMet, 9,8 miljard pond voor Guinness. Alle aandeelhouders krijgen een fusiepremie van 60 pence per aandeel. De totale kosten van dit douceurtje bedragen 2,4 miljard pond. GrandMet is ondermeer eigenaar van de fastfood-keten Burger King, het Amerikaanse voedingsmiddelenbedrijf Pillsbury en de drankenfirma United Distillers, leverancier van bekende merken als Smirnoff wodka, J&B Whisky en Cinzano. Guinness brouwt bruin bier in meer dan vijftig landen en voert merken als Johnnie Walker and Bell whisky en Gordon gin. De twee bedrijven bezitten samen bijna tien procent van de wereldmarkt voor sterke dranken. GrandMets Burger King en Pillsbury, ondermeer eigenaar van Haagen-Daz ijs, moeten Guinness helpen om haar positie in de Verenigde Staten te versterken. GrandMet hoopt te profiteren van Guinness' uitgebreide afzet-netwerk in het Verre Oosten. ,,Deze fusie zal waarschijnlijk weinig gevolgen hebben voor de Nederlandse bedrijven in deze sector'', verwacht analist Gerard Rijk van ING Barings. ,,GrandMet werd vorig jaar genoemd als kandidaat voor een overname van BolsWessanen, maar nu blijkt dus dat er hele andere dingen speelden.'' Maar Rijk verwacht evenmin dat daardoor binnenkort delen van het nieuwe bedrijf afgestoten zullen worden. Guinness heeft een slecht renderende brouwer (Cruzcampo) in Spanje waar teveel internationale brouwers de pilsmarkt bewerken. ,,In Spanje moet binnen 5 jaar wat gebeuren. Maar ik zie die onderdelen nog niet snel bij Heineken of Unilever terechtkomen.''

NRC Webpagina's
12 MEI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)