M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Winst bij dagbladen gestegen
Door een onzer redacteuren
Dat blijkt uit het jaarverslag van de Vereniging De Nederlandse Dagbladpers (NDP) dat gisteren werd gepresenteerd. Met de kleine dagbladen (oplage tot 40.000 stuks) gaat het slecht. Gemiddeld behaalden zij in 1996 een negatief rendement van 4,6 procent. Het NDP houdt voor 1996 rekening met een totaal van 6 verlieslijdende dagbladen, zes met een marginaal rendement en dertien met een marge van meer dan tien procent. De oplage van dagbladen stagneert, met een minimale groei van 1.642 exemplaren tot een totaal van 4.753.811. Door een abonnementsprijsverhoging van 4 procent zijn de inkomsten uit abonnees en losse verkoop in 1996 niettemin met 4 procent gestegen tot 1,6 miljard gulden. De bruto advertentie-inkomsten stegen met 8,5 procent, tot 1,8 miljard gulden. Door het ,,aantrekkend economisch tij'' zijn er vorig jaar vooral meer personeelsadvertenties door dagbladen verkocht. Het volume daarvan steeg met 21 procent. Advertenties voor nationale merken en diensten groeiden in volume met 5,6 procent. Op dat terrein is volgens de NDP in 1996 marktaandeel van de televisie teruggewonnen. Het marktaandeel van dagbladen steeg van 24 procent naar 25,6, terwijl dat voor televisie daalde van 42,4 tot 41,5 procent. Ondanks deze verbeteringen maakt de NDP zich grote zorgen over het dreigende verbod op afspraken over abonnementsprijzen tussen dagbladuitgevers. Onlangs adviseerde de Commissie economische mededinging het kabinet het verbod op 'horizontale prijsbinding' (kartelvorming) ook van toepassing te laten zijn op de dagbladsector. NDP-voorzitter W. de Pagter vreest een prijzenoorlog en riep staatsecretaris Nuis (Media) gisteren nogmaals op in het kabinet voet bij stuk te houden ,,in het gevecht tegen minister Wijers, of wie dan ook''.
|
NRC Webpagina's
7 MEI 1997
|
Bovenkant pagina |