K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
Uitgebracht door Warner Home Video Een Tarantineske B-film
Door DANA LINSSEN
The Last Days of Frankie the Fly is ook zo'n film over kruimel-gangsters, voor wie de misdaad meer een roeping dan een middel van bestaan lijkt. Ook acteurs lijken te rouleren tussen de verschillende, veelal onafhankelijke geproduceerde, Tarantino spin offs. Zo herkennen we in een van de hoofdrollen van The Last Days of Frankie the Fly Michael Madsen (de man die zo swingend een oor amputeerde in Reservoir Dogs) als mafia-baas Sal. Deze Sal heeft een schlemielig clubje boeven om zich heen verzameld, onder wie de gluiperige Vic en de goedaardige Frankie. Frankie (Dennis Hopper) heeft er genoeg van om door Sal en Vic als voetveeg te worden behandeld en zint op wraak. Behalve Madsens koelbloedige psychopaat (ditmaal bewaart hij de ballen van zijn tegenstanders op sterk water) is ook de dramaturgische opbouw van de film, met veel onverwachte plotwendingen en het gedoseerd presenteren van het verhaal, aan Reservoir Dogs ontleend. Evenals een verwijzing naar de beroemde scène met het oor - en dat is al in de vierde film in korte tijd. The Last Days of Frankie the Fly plundert ook de films die zélf weer schatplichtig aan Tarantino zijn, zoals Get Shorty van Barry Sonnenfeld. Frankie besluit namelijk om zijn wraak op Sal met behulp van een pornofilmer met artistieke aspiraties (Kiefer Sutherland) op film vast te leggen. Scenarioschrijver Dayton Callie baseerde het script van The Last Days of Frankie the Fly op zijn gelijknamige toneelstuk en nam de rol van Vic voor zijn rekening. In de all-star cast zet hij de enige geloofwaardige acteerprestatie neer. Sutherland verzuipt als de porno- regisseur in over-acting en Hopper, voor wie de film waarschijnlijk als een star-vehicle bedoeld was, wandelt over de set als een aangeslagen bokser.
|
NRC Webpagina's
7 MEI 1997
|
Bovenkant pagina |