K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
In: 23 theaters. Aartsengel als koppelaar en vrouwenversierder
Door HANS BEEREKAMP
De missie van Michael is, als ik het goed begrepen heb, om de cynische verslaggever van een in paranormaal spektakel gespecialiseerd blaadje (William Hurt) de liefde te leren kennen. Daartoe lokt hij de man naar Iowa en koppelt hem aan een onbeholpen hondentrainster en amateur-countryzangeres (Andie MacDowell). Helemaal zeker is dat niet, want het scenario van Michael zwiept alle kanten uit, zonder acht te slaan op zijn eigen logica. Zelfs de charme van Travolta, die wel tegen een stootje bestand pleegt te zijn, moet het in deze film afleggen tegen de stuitende onbenulligheid en onzinnigheid van het verhaaltje. Het lijkt wel of elke afzonderlijke scène, hoe veelbelovend ook (Travolta die dansend de vrouwen betovert, een bezoek aan het monument van de grootste Tefalpan ter wereld), met een sisser uitdooft. Humoristisch valt het toch moeilijk te noemen, wanneer een aartsengel bewijst niet geslachtloos te zijn, door luidruchtig achter de meiden aan te jagen. Ook het dood neervallen van Stapleton tijdens het eieren bakken werkt minder hilarisch dan beoogd lijkt. De casting van William Hurt als keihard en gevoelloos journalist overtuigt evenmin. Graag had ik mij laten meeslepen, ontroeren en amuseren door Michael, zoals Ephron voor elkaar kreeg met Sleepless in Seattle. Dit keer gaat ze zo ver in het tarten van geloofwaardigheid, dat de authenticiteit geofferd wordt en er niets meer te voelen valt.
|
NRC Webpagina's
7 MEI 1997
|
Bovenkant pagina |