V O O R P A G I N A
|
NIEUWSSELECTIE Ministerie v. OCW
|
Profielen in hoogste klas pas in 1999
Door onze redacteur WUBBY LUYENDIJK
De regeringsfracties D66 en VVD en oppositiepartij CDA menen dat scholen meer tijd nodig hebben voor na- en bijscholing van leraren en adequate invoering van de nieuwe examenprogramma's en de nieuwe lesmethodes. Daar komt bij dat ze het ,,niet verantwoord'' vinden de onderwijskundige hervorming op middelbare scholen in te voeren tegelijkertijd met de overstap naar een andere financiële verdeelsleutel die ook op 1 augustus 1998 op stapel staat. De fracties zullen maandag op uitstel aandringen bij staatssecretaris Netelenbos (Onderwijs), wanneer de Vaste Commissie voor Onderwijs in de Tweede Kamer de plannen voor de 'Tweede Fase' op Havo en VWO behandelt. In 1995 achtte de Onderwijsraad uitstel ook al 'onvermijdelijk' en kritiseerde hij de 'overhaaste' invoering. Netelenbos wil per 1 augustus 1998 de vrije vakkenpakketten op Havo en VWO afschaffen. Vier vastomschreven vakkenpakketten, zogeheten profielen, zullen leerlingen na de derde klas beter moeten voorbereiden op een studie op hogeschool of universiteit. Ook moeten scholen worden omgebouwd tot 'studiehuis' waar leerlingen zelfstandiger leren. Van de grote partijen houdt alleen de PvdA nog vast aan invoering volgend jaar. Volgens PvdA-woordvoerder Dijksma zal uitstel ,,ten koste'' gaan van het enthousiasme van scholen en leiden ,,tot een verloren jaar'' bij de scholen die voorop lopen in de vernieuwing. Belangrijkste zorg van D66, VVD en CDA is dat scholen onvoldoende tijd hebben in te spelen op nascholing, nieuwe examenprogramma's en lesmethodes. Zo hebben de uitgevers van schoolboeken, verenigd in de GEU, weliswaar toegezegd dat alle boeken op 1 januari 1998 klaar zijn, volgens de Tweede Kamer is het nog maar de vraag of ze die termijn halen, of de kwaliteit voldoende is en of scholen in een half jaar tijd kunnen inspelen op de nieuwe methodes. VVD-woordvoerder C. Cornielje: ,,De Tweede Fase moet, maar wel verantwoord en goed. Als wij nu 'ja' zeggen tegen 1 augustus 1998 is die beslissing onomkeerbaar, ook als scholen en methodes niet klaar zijn. Als we nu besluiten tot uitstel hebben we meer tijd voor een gedegen voorbereiding van deze majeure operatie.'' D66-woordvoerder U. Lambrechts wil het extra jaar voorbereiding benutten om te ,,experimenteren'' met de nieuwe methodes. Lambrechts (D66): ,,Er komt in januari een heel legertje nieuwe methodes op de markt. Maar voor kwaliteitscontrole is dan geen tijd meer. Waarom zou je daar mee niet een jaar proefdraaien in schaduwscholen?'' Ook VVD-woordvoerder Cornielje en W. van de Camp (CDA) benadrukken dat het jaar uitstel niet mag leiden ,,tot een verloren jaar op scholen''. Cornielje: ,,Een jaar extra moet leiden tot nog grondiger voorbereiding.'' De Kamer komt met het verzoek om uitstel tegemoet aan kritiek van rectoren uit het hele land, die de vernieuwing toejuichen maar zich beklagen over de krappe invoeringstermijn en een tekort aan geld. Bovendien voorkomt uitstel, zo benadrukken D66, VVD en CDA, dat het nieuwe combinatievak geschiedenis/maatschappijleer en het nieuwe vak culturele en kunstzinnige vorming een jaar later worden ingevoerd dan de rest van de herverkavelde vakken. Hiertoe was vorig jaar al besloten, omdat nog niet vast stond waar de twee vakken precies over zouden gaan. Als de Kamer maandag besluit tot invoering in 1999, duurt het gat tussen vernieuwde onderbouw en hervorming voor de hoogste klassen een jaar langer. Aanvankelijk was het de bedoeling de vernieuwing al in 1996 in te voeren, op het moment dat de eerste leerlingen klaar waren met de basisvorming. Die aansluiting bleek in 1994 onhaalbaar, onder meer doordat het bepalen van nieuwe vakinhouden meer tijd vergde.
|
NRC Webpagina's
6 MEI 1997
Domicilie, |
Bovenkant pagina |