U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Opschudding om nepreportage over kroonprins

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 21 FEBR. Het weekblad Panorama heeft deze week voor opschudding gezorgd bij vier grote roddelbladen door hun in scène gezette foto's aan te bieden van prins Willem-Alexander met zijn 'nieuwe vriendin'. De look-a-like van de prins, Roland Thier, en de freelance fotografe Yasmin Hargreaves, zijn drie dagen in Lech geweest. In deze Oostenrijkse wintersportplaats verbleven op dat moment ook koningin Beatrix, prins Claus en prins Willem-Alexander. De nepreportage werd afgelopen maandag aan de bladen aangeboden.

De hoofdredacties van Story, Privé, Weekend en Party, waren geïnteresseerd en kochten de foto's voor gemiddeld tweeduizend gulden. Vlak voor de deadline werd de inhoud van de bladen aangepast en plaatste zowel Story als Party een foto van een lachende prins en zijn 'flirt' op de omslag.

De hoofdredacteur van Panorama, Rob van Vuure, spreekt van een geslaagde grap. ,,Het idee om iets dergelijks te doen, leefde al langer op de redactie. De grap is geïnspireerd op een soortgelijk voorval met prinses Diana en James Hewitt in Engeland. Daar trapte onder andere The Sun in nepvideo's van de prinses en haar vriend. Iedereen vond dat typich Engels maar ik dacht: dat kan ik ook.''

De redactie is acht weken bezig geweest met de voorbereiding. Er moest een geschikt wintersportjack voor de prins gevonden worden, zijn nieuwe vriendin moest een ,,goede Gooise'' zijn, het terras in Lech moest ook in werkelijkheid wel eens door de prins gefrequenteerd zijn en vooral het aanbieden van de foto's is uittentreuren gerepeteerd.

De aanbiedster van de foto werd in een rollenspel door zogenaamde scherpe hoofdredacteuren ondervraagd: hoe kwam ze aan de foto's, hoe wist ze dat het echt zijn nieuwe vriendin was. Het meisje, door de redactie vantevoren naar de zonnebank gestuurd om een wintersportkleurtje op te doen, zei ook in Lech te hebben geskied en per toeval de prins te hebben opgemerkt. De foto's waren met opzet niet scherp en van een grote afstand genomen - het amateurisme moest de geloofwaardigheid versterken.

Het weekblad Privé kreeg argwaan nadat ,,enkele tipgevers'' en ,,andere fotografen'' begrepen dat het ,,allemaal fake'' was. De persen werden dinsdagnacht gestopt en honderdduizend exemplaren zijn vernietigd. Hoofdredacteur M. Seijbel van Privé wil alleen kwijt: ,,We hebben tijdig maatregelen genomen zodat onze lezers van deze onzin geen kennis hebben hoeven nemen.''

Hummie van der Tonnekreek, hoofdredactrice van Weekend, zegt dat het haar blad al bij een eerste controle duidelijk was dat het om een vervalsing ging. Publicatie is geen moment overwogen, aldus Van der Tonnekreek. De hoofdredacteur van Party, Ton de Wit, heeft ,,geen commentaar'' en kan ook niet zeggen of er volgende week een rectificatie in het blad zal verschijnen.

Hoofdredacteur Leo van Rooyen van Story spreekt van een ,,wereldgrap'' en is van mening dat Story ,,journalistiek niets verkeerd heeft gedaan want we hebben geschreven dat we niet wisten wie het meisje was''.

NRC Webpagina's
21 FEBRUARI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)