U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S e l e c t i e


Televisie

Films op tv

Radio

Zeven werklozen samen op zoek naar een baan

DOOR RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Een week geleden, toen de Rotterdamse wethouder van sociale zaken 'Het Werkhotel' opende, stonden ze er nog wat onwennig bij, maar inmiddels - zo blijkt uit het eerste beeldmateriaal - lopen ze al in kamerjas over de gang naar de telefoon om 's ochtends vroeg te bellen op een advertentie.

John (23) moet echter vaststellen dat wat een vacature leek, in werkelijkheid een uitnodiging tot het volgen van een bedrijfsopleiding is - zonder garantie op vast werk. En vast werk, daarnaar zijn ze allen op zoek, de zeven deelnemers aan het project Het Werkhotel van RVU en NPS, waarvoor de televisieopnamen deze maand begonnen zijn. Zeven, soms langdurig, werklozen zijn bij elkaar gaan wonen in een pand in Rotterdam-Zuid en zullen bij hun zoektocht naar werk drie maanden met de camera worden gevolgd. Het is een heterogene groep: de oudere Toon, wiens ijkbedrijf failliet ging, Nanda, op zoek naar financiering voor een acupunctuurpraktijk, Joan, de Surinaamse die haar 15-jarige zoon zolang bij haar moeder heeft ondergebracht, Mammouth, de politieke vluchteling, Hans, de eenhandige edelsmid en nog twee anderen. ,,Ze hebben allen in Het Werkhotel hun eigen kamer ingericht'', vertelt regisseuse Ans l'Espoir, die om de groep te volgen voor drie maanden met de cameraploeg een naburig pandje heeft betrokken. ,,Die kamers zijn heel verschillend. Elk heeft zijn eigen sfeer ingebracht, heel grappig''.

,,De hotelgasten hebben gemeen dat ze niet voldoen aan het stereotiepe beeld van de werkloze, thuis op de bank met een zak chips'', zegt Erik Latour, bedenker van Het Werkhotel. ,,Het zijn allemaal mensen met ambities. Maar het vinden van een echte, vaste baan is moeilijk - zoveel is al duidelijk. Stageplaatsen, afroepwerk, Melkertbanen, flexibel werk - het zijn begrippen waarvan we willen laten zien wat die aan den lijve betekenen. Rond de werkloosheid is een hele afzonderlijke economie ontstaan. De politieke vluchteling in het gezelschap, die Sociale Academie heeft gedaan, maakt bijvoorbeeld kans op een baan. Maar wat moet hij daarin doen? Proberen andere allochtonen aan werk te helpen''.

Het samen wonen in één pand - een in allerijl opgeknapt, reeds lang verlaten bedrijfspand in een treurige straat - zal, hopen de programmamakers, wellicht tot synergie leiden. ,,Samen in een roeiboot is iets anders dan eenzaam peddelen'', zegt Latour. De eerste ruwe opnamen laten al zien dat de deelnemers geen grote moeite hebben met de in hun intimiteit binnendringende camera. ,,Gewone mensen raken steeds meer gewend aan de camera'', zegt Latour. ,,Maar instellingen hebben het steeds moeilijker met de camera, schermen zich af met voorlichters en dergelijke. Instellingen hebben kennelijk meer te verbergen. Overigens behandelen wij de deelnemers met respect, het is geen Poets of zoiets''.

Latours produktiebedrijf, Today TV, heeft al eerder programma's gemaakt, die net als Het Werkhotel op het snijpunt van documentaire en soap liggen. Met de deur in huis voor de NCRV bijvoorbeeld, waarbij nietsvermoedende, Hollandse NCRV-leden die zich voor een logeerpartij hadden gemeld, onverwacht geconfronteerd werden met allochtone gasten of gastheren, en de camera een week lang volgde hoe de logeerpartij verliep.

Of, in 1990 al voor de KRO, nummer 28, waarbij zeven jongeren die voor het eerst op kamers gingen wonen, bij elkaar in één pand werden gebracht en de camera hun eerste schreden op het pad van de zelfstandigheid registreerde. Dit idee dook daarna al spoedig op in de MTV-serie The Real World en in een soortgelijk programma van de BBC - naar Latour vast gelooft afgeleid van zijn eigen format (programma-idee) van nummer 28. Maar juridisch hard heeft hij deze claim destijds niet kunnen maken. ,,Het is heel moeilijk om ideeën te beschermen'', verzucht hij. ,,Toch zullen er betere waarborgen moeten komen op dit gebied. Want iedereen heeft alles al tien keer gezien op de televisie - een aardig onderwerp zal steeds minder waard zijn als de programmamaker er niet ook een invalshoek bij verzint, een manier om iets te laten zien. Voor de toekomst geldt: zonder idee geen tv''.

Het Werkhotel wordt in maart volgend jaar door de RVU en de NPS op de televisie uitgezonden.

NRC Webpagina's
28 EN 29 SEPTEMBER 1996


CARRIERE

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)