U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Britse kabelexploitant
biedt ook telefoon aan

Door Hans Wammes
De lokatie van Nynex CableComms' netwerkcentrum, een rommelig industrieterrein in Hersham (zuidwest-Londen), verraadt de miljardenoperatie niet. Alleen grote satellietontvangers op het dak en de geblindeerde ramen geven aan dat de nering anders is dan die van belendende handelaren in bouwmaterialen en ongeregeld.

Veel tijd en geld voor uiterlijk vertoon gunt Nynex CableComms, dochter van het Amerikaanse telecom-concern Nynex, zich niet. Sinds de onderneming in Groot-Brittannië actief is als aanbieder van kabeltelevisie (1991) en telefoondiensten (1992) is de energie besteed aan de aanleg van een modern glasvezelnet en de werving van abonnees. In de periode tot en met 1998 denkt het bedrijf 2,2 miljard pond Sterling (bijna 6 miljard gulden) te investeren _ geld dat volgens de directeur Operations Mike Schieck, op z'n vroegst in het jaar 2000 tot een positieve kasstroom zal leiden.

Tot nog toe investeerde Nynex CableComms ruim een miljard pond en incasseert het jaar op jaar verliezen. In 1995 werd een negatief bedrijfsresultaat geboekt van 40,5 miljoen. De negatieve kasstroom bedroeg ruim 100 miljoen pond. Ook voor andere kabelexploitanten geldt dat de kosten nog ruimschoots voor de baten uitgaan.

Met 495.000 abonnees (waarbij een gebruiker van zowel telefonie als kabel-tv voor twee telt) is Nynex na TeleWest, een onderneming waarvan het Amerikaanse US West en TCI grootaandeelhouders zijn, de tweede kabelexploitant van Groot- Brittannië. Het bedrijf heeft vergunning om in zestien van de circa 140 kabelregio's die het land telt telecom-activiteiten te bedrijven. Maandelijks staat Nynex CableComms voor de immense logistieke operatie 10.000 nieuwe abonnees aan te sluiten. Binnenkort mag nog een tandje worden bijgeschakeld. Nynex bereikte namelijk vorige maand een akkoord met British Telecom over overdraagbaarheid van telefoonnummers, de zogeheten nummerportabiliteit. Abonnees zijn daardoor nu in staat van telefoonmaatschappij te wisselen met behoud van hun nummer.

Volgens Mike Schieck was het ontbreken van nummerportabiliteit tot nog toe de grootste barrière bij de werving van klanten. Tien tot vijftien procent van de potentiële abonnees, schatten de gezamenlijke Britse kabelbedrijven eerder, stapt om die reden niet over.

Pas toen de Britse anti-kartel autoriteit eind vorig jaar vaststelde dat nummerportabiliteit noodzakelijk was om concurrentie in telecommunicatie te bevorderen, kon die horde worden genomen. Nynex is de eerste die hierover nu afspraken heeft gemaakt met BT en introduceert de mogelijkheid de komende maanden, andere kabelbedrijven zullen spoedig volgen.

Ook in Nederland geldt de overdraagbaarheid van telefoonnummers bij ijveraars voor meer concurrentie als een zwaarwegend principe. Volgend jaar bieden zowel Enertel, een verbond van energiebedrijven, als Nederlandse Spoorwegen in combinatie met British Telecom landelijke telecom-netten aan die een alternatief moeten vormen voor de infrastructuur van PTT Telecom. Uiterlijk per 1 juli 1997 kunnen bovendien de Nederlandse kabelbedrijven hun regionale klanten telefoondiensten aanbieden.

De discussie over nummerportabiliteit _ beheer, kostenverdeling _ is echter nog niet uitgekristalliseerd. De vereniging van telecom-grootgebruikers (BTG) vraagt daarom spoed: zonder nummerportabiliteit zal van echte concurrentie geen sprake zijn. ,,Deze faciliteit moet daarom hét uitgangspunt zijn voor alle aanbieders van telecommunicatiediensten.''

De druk die gebruikersorganisaties en PTT-concurrenten op "Den Haag' uitoefenen voor snelle regeling van nummerportabiliteit is begrijpelijk. Met name zakelijke gebruikers zijn allerminst geneigd van telefoonnummer te veranderen, omdat ze hierdoor het risico lopen dat klanten en andere relaties hen niet meer kunnen bereiken.

In Groot-Brittannië kozen grotere ondernemingen bij gebrek aan nummerportabiliteit soms pragmatische oplossingen. Wie de extra abonnementskosten gecompenseerd wist door lagere gesprekskosten, nam eenvoudig twee lijnen. Hij behield de vertrouwde BT-aansluiting voor inkomende gesprekken, terwijl uitgaande _ dus zelf te betalen _ gesprekken gevoerd werden via het net van de doorgaans beduidend goedkopere concurrent. Het laat zich raden dat concurrenten van BT, om gebruikers tot zo'n ingewikkelde constructie of wisseling van telefoonnummer over te halen, aanzienlijk lagere tarieven moeten hanteren dan British Telecom. De enorme investeringen in de aanleg van alternatieve netwerken nopen hen ertoe snel een groot abonneebestand op te bouwen.

Nynex CableComms wijkt in dat opzicht niet af. Het bedrijf werft zijn klanten met de belofte dat de telefoonrekening gemiddeld 25 procent lager uitvalt dan bij BT het geval zou zijn. Ook worden klanten geworven met de mogelijkheid in daluren gratis lokale gesprekken met andere Nynex-abonnes te voeren als ze ook een abonnement nemen op bepaalde kabeltelevisie-pakketten. ,,Het is zaak zoveel mogelijk extra diensten te verkopen'', licht Schieck toe. ,,De kosten voor het netwerk zijn immers al gemaakt.''

De lagere prijs van telefonie is vooralsnog de belangrijkste reden dat klanten besluiten BT te verruilen voor een kabelexploitant. Nynex denkt pas later de vruchten te kunnen plukken van het feit dat het over een geavanceerder netwerk beschikt dan de ouderwetse koperen infrastructuur die nu nog een belangrijk deel van het BT-net uitmaakt. Glasvezelkabels bieden hogere kwaliteit, meer capaciteit en meer mogelijkheden voor verschillende soorten (interactieve) informatiediensten. "Maar de geringe bekendheid met de inherente waarde van de kabel heeft de penetratie ervan beperkt', klaagt Nynex CableComms in zijn jongste jaarverslag. Volgens cijfers van de Britse toezichthouder (ITC) is het aantal kabelaansluitingen in Groot-Brittannië in vijf jaar tijd gestegen van 21.000 tot 1,2 miljoen (eind 1995). British Telecom _ dat geen kabel-tv mag aanbieden _ verliest nu maandelijks 50.000 klanten aan de kabelbedrijven maar is met 95 procent van de huisaansluitingen nog verreweg de dominante partij.

De uitbreiding van de kabelnetten gaat intussen onverdroten voort, hetgeen de kabelmaatschappijen naar eigen zeggen tot en met het jaar 2000 10 miljard pond zal hebben gekost. De belangrijkste winst van de liberalisatie in telecommunicatie, waarmee Groot-Brittannië in Europa sinds het begin van de jaren tachtig vooroploopt, ligt tot dat moment in ieder geval bij de abonnees _ ongeacht hun leverancier. Volgens Nynex zijn de kosten in de periode 1984- 1995 gedaald met 44 procent voor lokale gesprekken tot zelfs 78 procent voor een interregionaal telefoontje.

NRC Webpagina's
7 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)