ZUID-AFRIKA
NIEUWS
ACHTERGRONDEN
OPINIE
|
Helen Suzman, de enige 'man' in het Zuid-Afrikaanse
parlement: 'Schop de corrupte politici eruit!'
Lolke van der Heide
Helen Suzman was jarenlang een eenzame,
liberale stem in het parlement van de apartheids- staat. Nu, net tachtig
jaar geworden, kijkt ze met gemengde gevoelens naar het nieuwe regime.
De voortwoekerende corruptie, de vreemdelingen- haat en het geweld van
zwarten tegen zwarten. 'Als het verschil tussen arm en rijk in
Zuid-Afrika niet kleiner wordt, krijgen we een klassenoorlog.'
De bladeren vallen van de kastanjebomen in Hampstead, Londen, en Helen
Suzman is tachtig geworden. Jarenlang was zij het geweten van blank
Zuid-Afrika. Door liberalen en anti-apartheidsactivisten gevierd. Door
haar politieke tegenstanders afgedaan als 'ziekelijke humanist'. Voor
haar verjaardag is ze het hectische Zuid-Afrika ontvlucht om bij haar
dochter rustig van de verjaarstaart te kunnen genieten. Maar ook daar
weet men haar te vinden, met bossen rozen van sympathisanten en een
telegram van 'haar' president Nelson Mandela: 'Helen je bent in onze
gedachten tijdens deze mijlpaal in je leven'.
Suzman, een kleine pittige dame, die zichzelf omschrijft als een
,,humeurige, nare oude taart - zonder onderscheid, ik ben naar tegen
iedereen''. Met dat humeur valt het wel mee deze Engelse herfstmiddag,
op de sofa met koffie en biscuitjes. ,,Ben ik al tachtig? Ik kan het
niet geloven. Ik voel me niet anders dan tien of twintig jaar geleden.''
Ze kijkt de kamer rond met die grote, blauwe ogen, alsof ze voorwerpen
zoekt die haar jeugd zullen bevestigen. Maar de tekenen des tijds zijn
niet te ontkennen. De craquelé in het gezicht, de roest op haar
stem. ,,Ik loop niet zo snel meer als vroeger'', geeft ze toe, ,,en ik
zoek soms naar woorden, maar ik voel geen tekenen van Alzheimer. Ik wil
niet uitgaan als een kaars. Ik wil gewoon op een dag doodvallen.''
Helen Suzman is de dochter van een joodse immigrant, Samuel Gavronsky,
die begin deze eeuw de pogroms in Litouwen ontvluchtte en zichzelf een
bestaan uithieuw in Zuid-Afrika als keiharde zakenman. Het oog voor
menselijk leed en de drang onrecht te bestrijden had ze niet van haar
vader. ,,Hij had geen enkel respect voor underdogs. Daar hadden we vaak
ruzie over. Ik zei dan: 'Jij moest als jood je vaderland verlaten omdat
je niet vrij van de ene naar de andere plaats kon gaan en dat is precies
wat hier met de zwarten gebeurt'. Maar dan zei hij bot: 'Je kunt mij
toch niet met een zwarte vergelijken?' En dan was de discussie
afgelopen.''
Ze volgde een gedegen academische opleiding en bekleedde na de Tweede
Wereldoorlog een post als docent economische geschiedenis aan de
universiteit van Witwatersrand. Daar werd ze een veelgevraagd spreker en
kwam in aanraking met generaal Smuts, wiens United Party de meest
verlichte was in het blanke politieke spectrum. Zelf ambieerde ze geen
politieke carrière, maar haar 'lieve man' Mosie zei dat de
consequentie van haar spreekbeurten was, dat ze zich kandidaat zou laten
stellen voor het parlement.
Ondanks haar inspanningen verhardde de blanke overheersing. In 1948
versloeg de rechtse Nationale Partij generaal Smuts bij de verkiezingen,
waarna de 'Nats' officieel de apartheid invoerden. Ze weigert overigens
de schuld van de apartheid geheel en al in de schoenen van de Afrikaner
Boeren te schuiven. ,,Het racisme heeft zijn oorsprong in de koloniale
periode. De Britten hebben er evenzeer schuld aan als de Hollanders, de
Franse Hugenoten en de Duitsers. De Boeren van de Nationale Partij gaven
het bestaande systeem een label, apartheid, en bedachten een ingewikkeld
systeem dat bepaalde waar zwarten konden wonen, werken en zich vermaken.
De Nederduits Gereformeerde Kerk leverde het 'Bijbelse bewijs' voor de
rechtvaardiging van de apartheid en gaf er haar zegen aan.''
Maar ze kan zich ook bewonderend uitlaten over de ondernemingsgeest van
de Hollandse kooplieden die naar de Kaap voeren. ,,Ik heb groot respect
voor mensen die iets bereiken. Jan van Riebeek voer met primitieve
navigatiemiddelen over zeven zeeën om een nieuwe kolonie te
beginnen. Daar moet je guts voor hebben.''
Suzman is om dit soort standpunten door linkse stromingen in Zuid-Afrika
wel afgeschilderd als een 'neo-conservative liberaal'. Ze zegt: ,,In
Zuid-Afrika zijn liberalen nog altijd een bedreigde soort. Mensen
begrijpen niet hoe belangrijk de rol van het liberalisme is geweest om
ons land vooruit te helpen.'' Ze wijst op de gehate pasjeswet ('een van
de meest onderdrukkende wetten'), die de bewegingsvrijheid van zwarten
sterk limiteerde en die dankzij de liberaal/progressieve oppositie werd
afgeschaft. ,,Of neem de nieuwe grondwet, omschreven als 'de meest
vooruitstrevende ter wereld'. Critici van het liberalisme vergeten
kennelijk dat de grondwet al die elementen bevat waarvoor wij jarenlang
hebben geijverd.''
Zijden kousen
Suzman begon haar politieke loopbaan in l953, toen ze namens de United
Party in het parlement kwam voor het 'zijden-kousendistrict' Houghton,
in Johannesburg. Ze verwachtte goed onderlegde volksvertegenwoordigers
aan te treffen in Kaapstad en zweette peentjes in het begin. ,,Maar ik
zag al gauw dat de anderen helemaal niet zo goed waren. Dat gaf me veel
zelfvertrouwen. Ik vergewiste me er altijd van dat ik de feiten goed op
een rij had. Toegegeven, ik schatte de toekomst verkeerd in. Ik dacht
dat de Nationale Partij niet zo lang aan de macht zou blijven. 'Nog
één verkiezing en dan is het afgelopen.' Het duurde
uiteindelijk meer dan 45 jaar.''
In 1959 stapte ze met een groep medestanders uit de United Party omdat
ze vonden dat die partij niet werkelijk de moeite nam het systeem van
rassensegregatie, dat steeds verfijnder en harder werd, te bestrijden.
Ze richtten de Progressieve Partij op, later de Liberale Partij genoemd.
Twee jaar later trok premier Hendrik Verwoerd Zuid-Afrika terug uit het
Gemenebest en schreef nieuwe verkiezingen uit. De Progressieven sloegen
niet aan bij het blanke electoraat. Alleen Helen Suzman wist haar zetel
te behouden.
Dertien jaar lang zou dat zo blijven. Een eenzame stem, van een eenzame
vrouw, tegen een overmacht van mannen die de apartheid aanhingen. De
rest van het parlement liet haar vaak links liggen, maar ze memoreert
dat de 'rechtse nationalistische' voorzitter in die tijd haar alle
ruimte gaf het woord te voeren. Zo adviseerde ze in bijtende termen de
afgevaardigden van de Nationale Partij eens een kijkje te nemen in een
van de townships, ,,'vermomd' als mensen''.
Hoewel Suzman het opnam voor de zaak van de zwarte Zuid-Afrikanen,
stelde haar 'doelgroep' dat niet altijd op prijs. Suzman werd verweten
dat ze makkelijk praten had vanuit een comfortabele woning in
Johannesburg en haar zetel in het Kaapse parlement. Ze bleef er
stoïcijns onder en bezocht zwarte gemeenschappen en townships naar
eigen believen.
Toen de vooraanstaande zwarte leider Steve Biko in 1977 door
politiegeweld om het leven kwam, stond ze erop naar zijn begrafenis te
gaan, in de Oost-Kaap. Daar aangekomen gaf men haar te verstaan dat
blanken niet gewenst waren. Maar ze trok haar identiteitsbewijs. De
jonge Xhosa die haar eerder had tegengehouden zei vol ontzag: 'Mevrouw
Suzman, neemt u mij niet kwalijk'. En, zo zegt ze nu over het voorval:
,,De menigte splitste zich als de Rode Zee en ik kon zo naar voren
lopen.''
Paria-staat
In 1989 stapte ze na 36 jaar uit het parlement. De woordvoerder van de
Nationale Partij zei bij die gelegenheid: ,,Dit is Helen Suzmans laatste
dag van ondienst aan Zuid-Afrika.'' Ze nam later zitting in de
mensenrechtencommissie van Zuid-Afrika, werk dat ze nog steeds doet.
Heeft uw joodse achtergrond u geïnspireerd om te doen wat u heeft
gedaan?
,,Ik ben opgegroeid in de jaren dertig, tijdens de opkomst van het
nazisme. Ik was me zeer bewust van de vervolging van de joden. En de
informatie die we naderhand kregen over de holocaust had een diepe
invloed op me wat betreft rassendiscriminatie. De ironie is dat juist de
staat Israel naderhand een van de grootste bondgenoten werd van
Zuid-Afrika onder de apartheid. Ik begreep die houding wel, al heb ik
het nooit goedgepraat. Het was een strijd om de overleving. Voor Israel
was het belangrijk om een bondgenoot te hebben en men vond die in
Zuid-Afrika, dat wapens en technologie leverde en dat leverde Israel op
zijn beurt aan Zuid-Afrika. Zuid-Afrika was op dat moment een
paria-staat, waarvoor elke steun welkom was.
,,In het parlement negeerde de Nationale Partij mij altijd. Ze noemden
me onpatriottisch, een ziekelijke humanist of een sentimentele liberaal,
maar toen Israel de Zesdaagse Oorlog van 1967 won, kwamen ze mij
allemaal feliciteren met de zege.''
Waarom wilden de blanken het apartheidssysteem eigenlijk volgens u?
,,Er is maar één verklaring: het verankeren van blanke
overheersing. Het ergste van alles vond ik het zogenoemde
Bantu-onderwijs, bedacht door Hendrik Verwoerd. Dit was specifiek
ontworpen om zwarten zo goed als uit te sluiten van hoger onderwijs. En
dan zeiden ze ook nog dat dat het beste was voor de zwarten; het was het
beste voor de blanken, tenminste dat dachten ze nog. Pas later bleek dat
Zuid-Afrika kwam te zitten met een enorm tekort aan geschoolde
arbeidskrachten.''
Wat gaf uiteindelijke de doorslag bij de ontmanteling van de apartheid?
De economische sancties misschien, waar u zo op tegen was?
,,Sancties hebben een effect gehad, maar ook veel ellende teweeggebracht
en daar ging het mij om. Het was makkelijk gezegd, zoals door
aartsbisschop Tutu, dat zwarten er nog wel een beetje lijden konden bij
hebben door de sancties. Maar hij had een baan die hij niet kon
verliezen. Veel zwarten waren uit politieke motieven wel voor een
boycot, maar als ze beseften dat het hun ook hun baan kon kosten, waren
ze tegen.
,,De apartheid was hoe dan ook ten onder gegaan. Het systeem ging tegen
alle natuurlijke economische wetten in. Het onthouden van onderwijs aan
mensen en ze terugsturen naar het verarmde platteland was niet alleen
onrechtvaardig, maar ook oneconomisch. Vijf miljoen blanken konden nooit
dertig miljoen zwarten eronder houden.''
Hoe zou Zuid-Afrika er uit hebben gezien als er geen apartheid was
geweest?
,,Veel beter. Door het gebrek aan investeringskapitaal en door
economische sancties is ons land sterk achtergebleven. Zonder
Bantu-onderwijs zouden we nu miljoenen goed opgeleide mensen hebben
gehad, met goede inkomens, die niet in armoede hoefden te leven. En we
zouden veel minder werkloosheid hebben gehad.
,,Natuurlijk hebben we hier een geweldige infrastructuur. Het kleine,
goed opgeleide, blanke deel van de bevolking heeft veel voordelen
gebracht. Maar dat had het vijftigvoudige kunnen zijn als we de gehele
bevolking hadden benut.''
Zuid-Afrika kent nu sinds drie jaar een door het ANC geleide regering.
Wat is uw conclusie?
,,Men kreeg veel ballast mee van het vorige bewind. We konden niet
verwachten dat de nieuwe regering in drie jaar tijd een complete
omwenteling van de maatschappij kon bewerkstelligen, naar een volkomen
democratische en goed uitgebalanceerde samenleving. De astronomische
beloftes die het ANC deed, waren ook belachelijk. Een miljoen huizen in
vijf jaar tijd, dat kan niet.
,,Voor de miljoenen mensen die leven in 'plakkerskampen' is er geen
verbetering in hun levensomstandigheden gekomen. Als het verschil tussen
arm en rijk in Zuid-Afrika niet kleiner wordt, zullen we een
klassenoorlog krijgen en aangezien de meeste armen zwarten zijn en de
meeste rijken blank is dat automatisch een oorlog van zwart tegen blank.
,,Bij de verkiezingen van 1999 verwacht ik nog een zeer grote
overwinning voor het ANC, maar in de jaren daarna denk ik dat de partij
gaat scheuren. De vakbond Cosatu en de communistische partij, die nu
beide in het ANC zijn vertegenwoordigd, zullen zich waarschijnlijk
afsplitsen om een werkerspartij te vormen. Hun belangen stemmen niet
langer overeen met die van de top van het ANC, die is gerecruteerd uit
een zich snel ontwikkelende zwarte middenklasse.''
Corruptie
De meeste zorg heeft Suzman om de voortwoekerende corruptie. ,,En dat is
iets wat ze wél hadden kunnen doen en dat zou een prachtige
stimulans zijn geweest, een bewijs aan de wereld dat Zuid-Afrika de
corruptie wil uitbannen. Schop de corrupte politici en ambtenaren eruit,
sleep ze voor de rechter.''
Ze fulmineert tegen ANC-minister van Justitie, Dullah Omar, die eerder
dit jaar Alan Boesak na een lange afwezigheid met open armen ontving op
het vliegveld van Kaapstad. Boesak wordt ervan verdacht in de jaren
tachtig voor enige miljoenen guldens te hebben verduisterd van Europese
liefdadigheidsinstellingen. Zijn proces is begin volgend jaar. ,,Zo'n
man kun je toch niet met alle egards van het vliegveld halen?''
Als parlementslid besteedde Suzman altijd veel aandacht aan het
gevangeniswezen en dat is ze nu in de mensenrechtencommissie blijven
doen. Geen goed woord heeft ze over voor de nieuwe gevangenis van
Zuid-Afrika, de zogenoemde C-Max in Pretoria. Gevangenen verblijven daar
in een soort kooi, 23 uur per dag, vrijwel zonder enige vorm van
ontspanning of communicatie met anderen. ,,Natuurlijk zijn er criminelen
in Zuid-Afrika die je voor altijd moet opsluiten, maar niet op deze
mensonterende manier. Een middeleeuwse gruwel. Ik heb er een bezoek aan
gebracht en was werkelijk onthutst.''
Kritiek is er ook voor de gewone Zuid-Afrikaan. Suzman constateert dat
er sprake is van xenofobie. De vele duizenden, mogelijk miljoenen mensen
uit ander Afrikaanse landen die in Zuid-Afrika verblijven, worden met de
nek aangekeken, zegt ze, en zijn het slachtoffer van geweld en
intimidatie. En zoals ze voorheen het geweld van blank tegen zwart
veroordeelde, keert ze zich nu tegen dit 'zwart-op-zwart' geweld.
Kaarsrecht
,,Ik was onder de indruk van Mandela, vanaf het begin. Een statige man,
kaarsrecht, uit de trotse Xhosa-cultuur.'' Suzman was in 1967 een van de
eerste buitenstaanders die Nelson Mandela in zijn gevangenis op Robben
Eiland mochten bezoeken. ,,Hij stak zijn hand door de tralies en zei:
'Goedendag mevrouw Suzman, hoe gaat het met u'. Ik had daarvoor de
minister van Justitie belaagd omdat ik vreselijke verhalen had gehoord
over de behandeling van gevangenen daar en ik was de enige die probeerde
er iets aan te doen.''
Ze bezocht Mandela daarna regelmatig, tot zijn vrijlating in 1990. Hij
omschreef Suzman eens als 'de enige man' in het parlement (maar dat kon
ze niet waarderen).
Zoals ze Nelson respecteert, bewondert Suzman ook zijn ex-vrouw Winnie.
Terwijl weinigen zich eraan wagen openlijk steun te geven aan Winnie
Mandela - tegen haar bestaat de zware verdenking dat ze in de jaren
tachtig terreur uitoefende in Soweto - ziet Suzman de zaak anders. ,,Ik
ben vermoedelijk een van de weinige mensen die begrip hebben voor haar.
Ik ken haar nog uit de tijd dat ze een prachtige, jonge vrouw was,
meelevend en zorgzaam. Ze is veranderd, zeer radicaal, maar dat komt
volledig door de wijze waarop ze werd behandeld.
,,Ze moest in haar eentje haar kinderen opvoeden en werd voortdurend
lastiggevallen door de veiligheidspolitie, ze lieten haar nooit alleen.
Ze werd opgesloten, verbannen. Die behandeling veranderde haar in een
zeer kwaadaardige vrouw en dat liep over in haar privé-leven.
Daarmee wil ik niet alle dingen die ze heeft gedaan of waarvan ze wordt
beschuldigd, zoals het slaan van jongeren, goedpraten, maar we moeten
wel begrip hebben voor haar omstandigheden. Ik groet haar nog steeds met
liefde, ik blijf haar zien als de sympathieke persoon die ze ooit was.
,,Maar vlak haar niet uit: ze is een extreme populist, die elke
gelegenheid uitbuit om zich onder 'het volk' te profileren. Ik zou haar
niet graag zien als een van de leiders van Zuid-Afrika, ze houdt van
macht. En ze is een socialist, maar dat is geen oplossing voor
Zuid-Afrika. Ontwikkeling, groei, dat is het antwoord.''
|
NRC Webpagina's
december 1997
|