ZUID-AFRIKA
NIEUWS
ACHTERGRONDEN
OPINIE
|
Zuid-Afrika rouwt opnieuw om de dood van Steve Biko; Bloed
uit een nimmer geheelde wond
Lolke van der Heide
Decennia na zijn dood is bekend geworden
dat de zwarte leider Steve Biko door politiemannen is gedood. Als zij
binnenkort voor de Waarheidscommissie hun schuld bekennen gaan ze
vrijuit. Zuid-Afrika ziet zich geconfronteerd met de grenzen tussen
gerechtigheid en vergeving. ,,Als er geen schuldigen zijn, wie moeten we
dan vergeven?''
Wraak! Zwart Zuid-Afrika wil gerechtigheid, geen vergeving, geen
amnestie voor de beulen van het voormalige apartheidsbewind. Na twintig
jaar van zwijgen, liegen en ontwijken bekenden deze week vijf
ex-politieagenten dat zij verantwoordelijk waren voor de dood van
hèt zwarte symbool tegen de blanke overheersing, de activist en
leider van de toenmalige Black Consciousness Beweging, Steve Biko. Zij
zullen over enige tijd een bekentenis afleggen voor de Waarheids- en
Verzoeningscommissie. Daarmee zullen ze het recht op amnestie
verkrijgen. En dat steekt. Biko werd door de zwarte meerderheid
aanbeden, zijn dood was een trauma.
Met de waarheid in aantocht komen alle bittere herinneringen uit de
jaren zeventig terug. En de woede. Er stroomt weer bloed uit een nimmer
geheelde wond. 'Vervolg Biko's moordenaars' kopte het dagblad Sowetan.
Donald Woods, in de jaren zeventig hoofdredacteur van de krant Daily
Dispatch in Oost-Londen en bevriend met Biko, zei deze week: ,,Steve
Biko was zeer breed van geest. Hij wilde alle zwarte organisaties
verenigen. Het was een tragedie dat hij stierf, al had zijn dood een
enorme uitwerking buiten Zuid-Afrika.'' Woods, een blanke, moest
toentertijd zijn land ontvluchten nadat zijn krant de ware toedracht van
de dood van Biko had onthuld. Hij kwam onlangs pas voorgoed terug naar
zijn vaderland. Over Biko en Woods maakte Richard Attenborough in 1987
de film Cry Freedom.
,,Steve Biko was onze held'', zegt een zwarte bezoekster in het
Polisiemuseum van Pretoria, waar voor de gelegenheid een speciale
vitrine meteen naast de ingang is ingericht voor Biko. ,,Hij is op
gruwelijke wijze vermoord. Ze hebben een van onze toekomstige leiders
weggenomen. En de daders mogen vrij blijven rondlopen. Dat bestaat niet,
dat mag niet.'' Ze staart verwezen naar het 'natuurgetrouwe' schaalmodel
van Biko, 1:4, en luistert naar de popsong 'Biko, Biko-o-o' die in de
expositieruimte weerklinkt.
Het politiemuseum was voorheen een etalage van blanke superioriteit.
Hier kon men aanschouwen hoe ferm de staat optrad tegen 'Bantoes',
'extremisten', 'communisten' en andere benamingen voor tegen de regering
agerende groepen. Merkwaardig genoeg is een deel van het museum nog
altijd onveranderd. Zo is een tentoonstelling op de eerste verdieping
gewijd aan de intimidatie door 'anti-regeringselementen' in het oude
Zuid-Afrika.
De blanke archivaris zucht diep als de tegenstrijdigheden in het museum
ter sprake komen. ,,De moord op Biko was natuurlijk niet goed, maar waar
we nu naar toe gaan weet ik ook niet, ik wacht maar af.'' Nu is er ook
nog een Mandela-tentoonstelling hier in aanbouw. Met nauwelijks verholen
afkeer zegt ze dat de museumleiding daar niet voor verantwoordelijk is.
,,Dat is ons opgelegd.''
Zwart bewustzijn
De overwegend zwarte regering van Zuid-Afrika kwam na haar aantreden in
1994 tot de conclusie dat 'waarheid, de weg naar verzoening' de beste
wijze was om het turbulente verleden te verwerken en stelde hiertoe de
Waarheidscommissie in. Een ieder, blank of zwart, voor of tegen
apartheid, kan (nog tot 10 mei van dit jaar) bij de commissie een
amnestie-aanvraag indienen voor misdaden die zijn begaan uit politieke
overwegingen tussen 1 maart 1960 en 10 mei 1994. Voorwaarde voor de
amnestie is dat de uitvoerders van de misdaden zelf het initiatief voor
hun biecht nemen, de waarheid spreken en niets achterhouden. De
multiraciale commissie onder leiding van ex-aartsbisschop Desmond Tutu
zal zich vervolgens over de verzoeken buigen.
Sinds de Waarheidscommissie in april 1996 met haar werk begon zijn de
feiten over vele tientallen gruweldaden uit de afgelopen dertig jaar aan
het licht gekomen - maar geen zaak sprak zo tot de zwarte verbeelding
als de kwestie Biko. Meteen nadat deze week uitlekte dat vroegere
politiemannen, te weten kolonel Harold Snyman (de leider van het
ondervragingsteam), detective Gideon Niewoudt, kapitein Daantjie Siebert
en twee agenten Ruben Marx en Johan Beneke, schuld bekenden aan de dood
van Biko, werd Zuid-Afrika overspoeld door een golf van emoties en
verontwaardiging.
Steve Bantu Biko (geboren in 1946) ontpopte zich eind jaren zestig in de
Oostkaap als een charismatische voorvechter van zwarte emancipatie. Hij
richtte de Black Consciousness Movement op, die de zwarten in
Zuid-Afrika naar het Amerikaanse voorbeeld van Black Power vooral wilde
leren trots op zichzelf te zijn.
Biko was niet anti-blank, maar hij was tegen de blank-Europese
overheersing van Afrika. ,,Een land in Afrika, waarin de meerderheid van
de mensen Afrikaans (lees: zwart) is, kan niet anders dan Afrikaanse
waarden uitstralen en moet een echte Afrikaanse stijl hebben'', schreef
hij in 1970. Als zodanig was hij fel gekant tegen integratie van zwarten
in de blanke samenleving. Dat zou ertoe leiden dat ,,de blanken praten
en de zwarten luisteren''. De zwarte bevolking moest zichzelf ontdoen
van de boeien van minderwaardigheid, vond hij. Zijn Afrocentristische
ideeën konden op grote instemming rekenen. Mede daardoor kwamen de
bewoners van Soweto in 1976 in opstand.
De opvattingen van Black Consciousness stonden dichtbij die van het
Panafrikaans Congres (PAC), een verboden politieke partij die in de
jaren zeventig met geweld de apartheid omver trachtte te werpen.
Uiteindelijk ging de beweging ten onder in een orgie van geweld van
zwarte activisten en het apartheidsapparaat over en weer.
Hoewel het Afrocentrisme van Biko en de zijnen inhoudelijk meer tot de
verbeelding sprak van een groot aantal zwarte Zuidafrikanen - en nog
altijd - bleef het gematigde Afrikaans Nationaal Congres over als enig
alternatief. Het PAC bestaat nog wel, maar kreeg in 1994 bij de eerste
vrije verkiezingen een schamele 1,2 procent van de stemmen.
De autoriteiten beschouwden Biko als een terrorist. Hij bracht dan ook
veel tijd door in politiecellen en overvalwagens. Hij tartte de blanke
bestuurders bij voortduring en schepte er over op dat hij terugsloeg als
hij door de politie werd geslagen. In augustus 1977 werd hij in Port
Elizabeth aangehouden, naar zou blijken voor de laatste maal. Of het
regime toen opdracht gaf 'af te rekenen' met Biko of dat zijn
ondervragers te ver gingen met hun 'behandeling' is nu nog onduidelijk,
maar zal binnenkort - de zittingen van de Waarheidscommissie over Biko
worden naar verwachting over enige maanden gehouden - worden onthuld als
zijn beulen zich zullen verantwoorden voor de Waarheidscommissie.
Naakt en geketend
Vaststaat dat Biko als een beest werd bejegend. Hij liep zwaar
hersenletsel op, maar zijn ondervragers meenden dat hij simuleerde en
lieten hem dagenlang naakt en geketend op een matje in zijn eigen vuil
liggen.
Doktoren die de gevangene kwamen bezoeken, werkten mee aan de charade en
ontzegden Biko medische hulp. (De Waarheidscommissie heeft aangekondigd
dat ook de artsen zich voor hun gedrag zullen moeten verantwoorden). De
politie kwam na enige dagen zelf tot de conclusie dat behandeling
noodzakelijk was. Maar in plaats van vervoer naar een nabijgelegen
ziekenhuis, werd bepaald dat - met het oog op 'ontvluchtingsgevaar' -
Biko naar een militair ziekenhuis in Pretoria, 1.100 kilometer verderop
moest worden vervoerd. Nog steeds naakt en gekluisterd werd hij tijdens
een nachtelijke rit daarheen gebracht. Steve Biko stierf een dag na
aankomst in Pretoria, op 12 september 1977, dertig jaar oud.
Aanvankelijk trachtte de regering de doodsoorzaken te verdraaien. Jimmy
Kruger, de toenmalige minister van justitie, zei dat Biko als gevolg van
een hongerstaking was gestorven. Het blanke bewind liet vol valse trots
weten dat het zo democratisch was dat mensen ,,het recht hadden zichzelf
uit te hongeren''. Na een storm van protest gelastte het bewind in
november 1977 een onderzoek. Uit secundaire bronnen waren namelijk de
omstandigheden van Biko's dood al in grote lijnen duidelijk geworden.
Het onderzoek leverde, zoals mocht worden verwacht, niets op. In
officiële publikaties en in de pers zou nog jarenlang de lezing
over de hongerstaking van kracht blijven.
Intussen waren foto's van het verminkte lichaam van Biko over de hele
wereld verspreid. Hij was het symbool geworden van het verzet tegen en
de wreedheid van de apartheid. Mede naar aanleiding van zijn dood zag
Zuid-Afrika zich geconfronteerd met olie- en wapenembargo's uit
verscheidene landen.
Menselijke veerkracht
De afloop is bekend. De apartheid verloor, het gedachtengoed van Biko
zegevierde. De huidige, overwegend zwarte regering van Nelson Mandela
bepaalde niettemin met Messiaanse vergevingsgezindheid dat er geen
bijltjesdag zou komen. Vandaar dat ook activisten van het ANC en andere
groeperingen die tegen de apartheid streden verplicht werden gesteld hun
politieke misdaden te melden bij de Waarheidscommissie. Drie zittende
ministers van het ANC hebben dat inmiddels gedaan. In werkelijkheid is
het aantal misdaden begaan tegen de apartheid slechts een fractie van
het aantal dat werd begaan uit naam van de blanke overheersers. In naar
schatting 95 procent van de amnestieaanvragen gaat het om agenten en
militairen die opereerden uit naam van het 'oude Zuid-Afrika'. Tot nu
toe hebben zich 4.500 mensen tot de commissie gewend met een verzoek om
ontslag van rechtsvervolging. Zij die zich voor 10 mei niet melden,
komen niet in aanmerking voor amnestie.
Maar de Waarheidscommissie is een instelling die in zekere zin de
menselijke veerkracht te boven gaat. In een normale democratische
rechtsgang verdedigen advocaten de verdachte en moet de tegenpartij maar
proberen met bewijzen voor schuld te komen; een deel van de waarheid zal
altijd in het midden blijven. Bij de Waarheidscommissie kunnen de
amnestie-aanvragers vrijuit spreken. Hun bekentenissen kunnen niet tegen
hen worden gebruikt, integendeel: juist dat wat ze eventueel verzwijgen,
kan belastend werken. Als aangetoond kan worden dat de aanvrager niet de
volledige waarheid heeft verteld, wordt hij alsnog een verdachte - en
dus strafbaar. Op de zittingen van de commissie bekennen de
amnestie-aanvragers: hun schuld is onomstotelijk, boven elke twijfel
verheven. En vervolgens wandelen ze naar buiten en zijn vrij.
Er zijn maar weinigen in Zuid-Afrika die zoveel vergiffenis over hun
hart kunnen verkrijgen. ,,Het centrale gegeven van deze verzoeningsonzin
is dat we allen moeten vergeven, vergeten en verder gaan. Maar als er
geen schuldigen zijn, wie moeten we dan vergeven?'' schrijft
adjunct-hoofdredactrice Lizeka Mda in haar eigen blad, het zwarte glossy
tijdschrift Tribute. ,,We hebben verzoening nodig in dit land, maar de
verzoening zoals die ons wordt voorgeschoteld komt neer op de eeuwige
buiging van zwarten voor blanken om tegemoet te komen aan hun angsten en
hun arrogantie. En uiteindelijk blijft alles bij het oude.'' Mda is van
mening dat veel meer vertegenwoordigers uit het 'oude Zuid-Afrika' zich
zouden moeten verantwoorden: een groot deel van de blanken was mede
schuldig aan de apartheid. ,,De echte waarheid is dat het kwaad van het
systeem niet lag bij de simpele uitvoerders die last hadden van een te
veel aan ijver. Het kwaad lag bij de mensen langs de kant, die zeer
tevreden waren met de uitkomst: bestendiging van de blanke privileges.''
Vorig jaar betwistte de weduwe van Biko, Nontsikelelo (Ntsiki), voor het
Hooggerechtshof in Kaapstad het recht van de Waarheidscommissie op het
verlenen van amnestie. Op misdaad staat straf, redeneerde zij, maar de
rechter gaf Ntsiki Biko ongelijk en zei dat alleen ontslag van
rechtsvervolging de volledige waarheid over het verleden in Zuid-Afrika
boven water zou brengen.
Hoever moet de gerechtigheid gaan? ,,Met gerechtigheid bedoelen we niet
een proces in Neurenberg-stijl en we roepen ook niet op tot vergelding.
Nee. De daders moeten voor de rechtbank verschijnen'', zo hebben de twee
zonen van Biko, Nkosinathi en Samora, laten weten. Over de strafmaat
willen ze zich niet uitlaten. ,,De Boeren zijn honden, ze hebben mijn
'Tata' gedood'', schreef Nkosinathi Biko enkele maanden geleden in een
'open brief' aan zijn vader. ,,Op het moment dat jij je ogen sloot,
verloor ik mijn jeugd'', aldus Biko jr. die zes jaar was in 1977.
Nkosinathi Biko beloofde in zijn brief de idealen van zijn vader voort
te zetten - ,,Jouw erfenis zit diep in mijn hart ''- de Black
Consciousness Movement is voor hem nog springlevend.
De zwarte vrouw in het Polisiemuseum van Pretoria zou wel raad weten met
de 'moordenaars' van Steve Biko. Sprekend namens de 'morele meerderheid'
zegt ze dat als een gewone rechtbank er niet aan te pas komt, een
'volksrechtbank' de daders maar moet berechten. ,,En dan krijgen ze de
doodstraf, die verdienen ze.'' De vijf voormalige agenten die bij de
dood van Biko waren betrokken hebben die vox populi inmiddels ook
gehoord. Ze vrezen de dag dat ze voor de Waarheidscommissie moeten
verschijnen, waar de naakte waarheid over de dood van Steve Biko op
tafel zal komen.
|
NRC Webpagina's
december 1997
|