Actueel
Rwandezen sterven bij vervoer Zaïre
KISANGANI, 5 MEI. Bij een transport van Rwandese
Hutu-vluchtelingen per trein van het kamp Biaro naar de
Oost-Zaïrese stad Kisangani zijn gisteren 91 mensen om het leven
gekomen. Dat heeft een woordvoerder van het Hoge Commissariaat voor de
Vluchtelingen van de Verenigde Naties (UNHCR) vanmorgen bekendgemaakt.
Sommige vluchtelingen werden doodgedrukt toen ze de trein instapten,
anderen stikten toen deze ging rijden. Onder de doden zou zich een groot
aantal vrouwen en kinderen bevinden. Het Commissariaat heeft de rebellen
van Laurent-Désiré Kabila gevraagd de evacuatie per trein
voorlopig stop te zetten om zo tijd te krijgen om deze beter te
organiseren.
Fotografen die met de trein meereisden, zagen de Rwandezen in de open
wagons bij het vertrek schreeuwen en zwaaien. Ze dachten echter dat dit
uit vreugde was omdat de terugreis vanuit het kamp Biaro, waar de
omstandigheden gruwelijk zijn, naar het vaderland Rwanda was begonnen:
vanuit Kisangani worden vluchtelingen per vliegtuig teruggebracht naar
Rwanda.
Pas toen de trein in Kisangani aankwam en medewerkers van de UNHCR de
schuifdeuren van de open wagons losmaakten, bleek dat een ramp had
plaatsgehad. De lijken van de omgekomen Rwandezen tuimelden van de
wagons af. ,,Dit is een van de meest gruwelijke dingen die ik in al die
jaren als hulpwerker heb gezien'', aldus Kilian Kleinschmidt, die aan
het hoofd staat van de hulpoperatie van de UNHCR in Kisangani. Het Hoge
Commissariaat werd pas drie uur voor aankomst door de rebellen op de
hoogte gebracht dat de trein naar Kisangani zou vertrekken. De afspraak
was dat de trein 2.800 Rwandezen zou vervoeren, maar toen deze in
Kisangani aankwam bleek dat veel meer vluchtelingen waren meegereisd.
Volgens ooggetuigen was het vertrek van de trein uit Biaro uiterst
chaotisch verlopen. ,,De enige manier die de militairen hebben om een
grote menigte tot orde te manen, is in de lucht te schieten'', aldus een
woordvoerder van het Hoge Commissariaat. ,,Bij een vliegtuig of een
truck kun je beter toezicht houden, maar bij een trein met zes of zeven
wagons is dat erg moeilijk. De mensen storten zich in de meest
letterlijke zin van het woord op de trein.'' (Reuter, AFP, AP)
(NRC Handelsblad / Buitenland, 5 mei 1997)
|