|
Chronologie Wet Herstructurering Varkenshouderij
|
Chronologie Wet Herstructurering Varkenshouderij
Beknopt overzicht van de voorgeschiedenis van de Wet Herstructurering Varkenshouderij (WHV) die leidde tot het vertrek van minister Apotheker.
In Groot-Brittannië breekt varkenspest uit. Het ministerie van Landbouw legt een vervoersverbod van Britse varkens op. Lanbouw-organisatie LTO-Nederland pleit ervoor geïmporteerde varkens voor enkele weken in quarantaine te houden.
120 Varkensboeren komen in opspraak omdat ze valse gezondheidsverklaringen van Belgische veeartsen gebruiken. De veeartsen verstrekken deze valse verklaringen op verzoek van de boeren.
De Tweede Kamer, inclusief de VVD, gaat in de loop van de middag, enkele uren na het van start gaan van de beëindigingsregeling, alsnog akkoord met het mestbeleid.
In de Staatscourant verschijnt de mededeling dat vanaf 22 maart de opkoop- en beëindigingsregeling voor veehouders is opengesteld. Honderden boeren melden zich aan om in aanmerking te komen voor bedrijfsbeëindiging.
Pact van Brakkenstein. Brinkhorst overtuigt de vijf provincies die met inkrimping van de veehouderij te maken krijgen van de noodzaak mee te werken. De provincies schieten de benodigde 1,12 miljard gulden voor het opkopen van veehouders en het slopen van stallen voor, hetgeen zij terug kunnen verdienen met de verkoop van vrijgevallen landbouwgronden.
De Europese Commissie sleept Nederland voor het Hof van Justitie in Straatsburg wegens falend mestbeleid tot 1999. Brinkhorst ziet de zaak als een ondersteuning van zijn nieuwe beleid, dat met instemming is ontvangen in Brussel.
Na ruim 20 uur onderhandelen met LTO Nederland besluiten de ministers Brinkhorst en Pronk dat veehouders tot 2003 iets meer mest op hun land mogen uitrijden dan tot nu toe was toegestaan. LTO spreekt van een deelakkoord, Brinkhorst is tevreden.
Het gerechtshof in Den Haag herstelt een eerdere uitspraak van een lagere rechtbank en verklaart delen van de oorspronkelijke Wet Herstructurering Varkenshouderij weer rechtmatig. Brinkhorst gebruikt de mogelijkheid alsnog tien procent van de varkensstapel af te nemen als de stok achter de deur in zijn onderhandelingen met de sector.
Minister Brinkhorst weigert nog verder te praten met de Nederlandse Vakbond Varkenshouders omdat deze hem beticht van ,,etnische zuiveringen" onder boerengezinnen en hem een ,,killer" noemt.
Bij een eerste debat over het mestbeleid in de Kamer blijkt coalitiepartij VVD het plan niet te willen steunen zolang er geen overeenstemming met de sector is.
Het kabinet gaat akkoord met de Integrale Aanpak Mestproblematiek van de ministers Brinkhorst en Pronk (Milieu). Kern van het plan: veehouders moeten contracten sluiten met akkerbouwers over hun mest. Geen contract betekent geen mest en dus geen vee. Een sociaal plan moet veehouders die hun bedrijf moeten beëindigen aan een andere baan helpen.
Op een bijeenkomst van landbouworganisatie LTO-Nederland ontvouwt Brinkhorst een belangrijk deel van zijn mestplan. De veehouderij zal met eenderde moeten inkrimpen om in 2003 aan de Europese Nitraatrichtlijn te voldoen.
De nieuwe minister van Landbouw, Laurens Jan Brinkhorst, stelt de boeren een ultimatum: eind 2002 moet de sector gezond zijn. Hij dient een interimwet in zodat de varkensstapel niet meer verder kan groeien en geeft een voorschot op zijn mestplan: de hoeveelheid landbouwgrond bepaalt de hoeveelheid vee in Nederland.
De Haagse rechtbank doet uitspraak in een door de staat aangespannen spoedappel: de wet blijft buiten werking.
Apotheker stapt uit het kabinet wegens onvoldoende steun voor alternatief varkensplan. Laurens Jan Brinkhorst volgt hem op.
De rechter legt de staat een dwangsom op omdat zij doorgaat met de uitvoering van de wet, Landbouw gaat in beroep.
Apotheker bespreekt zijn alternatief in het kabinet en krijgt onvoldoende steun.
Apotheker praat vier keer met vertegenwoordigers van de sector en stelt een alternatief plan voor de varkenswet op.
De minister kondigt een noodwet aan.
De rechter stelt delen van de wet buiten werking omdat het ministerie de wet niet nader heeft onderbouwd.
Tussenvonnis: de rechter verplicht het ministerie de wet voor 26 januari beter te onderbouwen. Landbouw gaat in hoger beroep tegen dit tussenvonnis.
LTO-Nederland spant een bodemprocedure aan wegens het ontbreken van een schadevergoeding.
NVV spant een kort geding aan om de wet te schorsen totdat er een uitspraak is in de verkorte bodemprocedure.
Apotheker treedt aan als nieuwe minister van Landbouw in het tweede paarse kabinet.
Nederlands Vakbond Varkenshouders (NVV) spant een verkorte bodemprocedure aan over het ontbreken van een schadevergoeding.
Eerste Kamer akkoord met de wet, PvdA stemt verdeeld.
De Tweede Kamer behandelt in drie rondes de wet en gaat uiteindelijk akkoord.
Raad van State heeft kritiek op de wet. De overheid moet de afgenomen varkensrechten vergoeden, aldus de Raad.
Van Aartsen wijzigt naar aanleiding van kritiek uit Brussel de doelstelling van de wet: milieu in plaats van markt.
Minister Van Aartsen kondigt in een brief aan de Tweede Kamer het plan voor een nieuwe wet aan.
Eerste geval van varkenspest in Venhorst.
|
NRC Webpagina's 21 april 2000
|
Bovenkant pagina |
|