|
|
Bedrijfsprofiel
Telefónica is het voormalige staatstelefoonbedrijf van Spanje. Sinds de verzelfstandiging in 1997 en de beursgang die daarop volgde, is Telefónica uitgegroeid tot een wereldspeler op het gebied van telecom. Telefónica is actief in heel Europa en in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. Het grootste bedrijfsonderdeel van Telefónica is de divisie vaste telefonie, die in totaal 34 miljoen abonnees in tien landen heeft. Behalve Spanje liggen die allemaal in Midden- en Zuid-Amerika. Telefónica is onder meer actief in Argentinië, Chili, Peru, Brazilië, El Salvador, Puerto Rico en Guatamala. In Spanje biedt Telefónica behalve telecomdiensten ook kabelaansluitingen aan en is het concern uitgever van telefoongidsen. De divisie mobiele telefonie heeft negen miljoen gebruikers in Spanje. Vorig jaar verwierf Telefónica een licentie om mobiele telefonie aan te bieden in Marokko. Dit jaar wil Telefónica een bod brengen op licenties in Frankrijk, Italië en andere Europese landen (zie het cahier frequentieveilingen). Terra is de internetaanbieder van Telefónica. Terra biedt behalve in Spanje internettoegang aan in Spanje, Brazilië, Mexico, Peru en Guatamala. Terra is veruit de grootste internetspeler op de Spaanstalige markt en bezit populaire toegangsportalen als Olé (in Spanje), ZAZ (in Brazilië) en Infovía (in Guatamala). Terra heeft nu ook voet aan de grond gezet in de Verenigde Staten door Lycos over te nemen. Terra wil Lycos uitbreiden met een toegangsportaal voor de Spaanstalige gemeenschap in de VS. Telefónica Media bundelt de belangen van Telefónica in radio- en televisiestations. In Spanje heeft het concern het grootste commerciële televisiestation Antena 3 en de betaalzender Vía Digital in handen. Telefónica bezit verder een aantal televisiestations in Argentinië en radio- en televisiezenders in Spanje en Argentinië. In maart kocht Telefónica de Nederlandse televisieproducent Endemol. In Spanje bezit het verder de filmstudio Lolafilms. In de landen waar Telefónica telecomaanbieder is, geeft het ook telefoonboeken en gouden gidsen uit, zowel op papier als elektronisch (op CD-Rom en internet) en via telefonische informatielijnen. Tenslotte is Telefónica actief op het terrein van datacommunicatie, zakelijk internetverkeer, informatie- en communicatietechnologie en marketingonderzoek. Zie ook het portret van Telefónica.
|
NRC Webpagina's 11 mei 2000
|
Bovenkant pagina |
|