Profiel - Wachtlijsten
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





WACHTLIJSTEN
STRATEGISCH INSTRUMENT
OVERZICHT
VERZEKERAARS
OPLOSSINGEN
PLANNEN
RIAGGS
ZIEKENHUIZEN
RECHTSZAKEN
WACHTEN OP...
INITIATIEVEN
WERKGEVERS
CONGRES
ORGANISATIES



Overzicht eerdere
afleveringen Profiel

INITIATIEVEN

De afgelopen jaren zijn verschillende initiatieven ontwikkeld, die een eind moeten maken aan de wachtlijstproblematiek. De belangrijkste op een rij:

Wachtlijstbemiddeling
Ook wel ‘wachtlijstomzeilende initiatieven' genoemd. Patiënten die te maken krijgen met (te) lange wachtlijsten kunnen zich sinds enkele jaren wenden tot hun zorgverzekeraar. Enkele tientallen verzekeraars bemiddelen (gratis) tussen hun cliënten en ziekenhuizen en privé-klinieken in zowel binnen- en buitenland. De zorgbemiddeling staat meestal open voor alle verzekerden (ziekenfonds en particulier) en geldt zowel dagbehandeling, poliklinische hulp als opnames. Zorgverzekeraars Nederland (ZN), de overkoepelende organisatie, heeft een aantal richtlijnen voor ‘maatschappelijk aanvaardbare bemiddelingsverzoeken' ontwikkeld.

Platform voor curatieve zorg
Voor de curatieve zorgsector werd op 25 januari 1999 een samenwerkingsverband (platform) in het leven geroepen waar zorgaanbieders, zorgverzekeraars, patiënten en consumentenorganisaties en het ministerie van VWS gezamenlijk werken aan oplossingen voor de wachtlijstproblematiek. Het ‘Platform aanpak wachttijden curatieve zorg', dat onder voorzitterschap van oud-staatssecretaris Dick Dees staat, heeft twaalf actiepunten geformuleerd. Noemenswaardig zijn vooral het uniform registreren van wachtlijsten, normering van wachttijden (welke wachttijden zijn maatschappelijk aanvaardbaar) en het openbaar maken van gegevens over wachtlijsten en wachttijden voor patiënten.

Platform voor verpleging en verzorging
Op 28 september is ook een ‘Platform wachttijden verpleging en verzorging' ingesteld. Het platform ziet vooral toe op de uitvoering van het in juli door staatssecretaris Vliegenthart (Welzijn) gelanceerde ‘Plan van aanpak Wachtlijsten in de Verpleging en Verzorging'. Het houdt in de gaten of er meer plaatsen in de verpleging en verzorging beschikbaar komen en of de beschikbare middelen en capaciteit doelmatig worden ingezet.

Wachtlijstbrigade
Op 1 september 1999 werd als onderdeel van het ‘Plan van aanpak Wachtlijsten in de Verpleging en Verzorging' een wachtlijstbrigade ingesteld onder voorzitterschap van oud-politicus Marcel van Dam. Het gaat om een soort hulpteam dat vragen beantwoordt en problemen oplost van zorgverzekeraars, verpleeghuizen, verzorgingstehuizen en de thuiszorg. De wachtlijstbrigade heeft nog geen concrete resultaten geboekt - daar is het nog te vroeg voor.
Wel werd de afgelopen maanden met behulp van het onderzoeksinstituut NZi een inventarisatie gemaakt van de wachtlijstproblemen in de diverse regio's. Doel: het ontwikkelen van een betrouwbare wachtlijstregistratie voor de gehele sector verpleging en verzorging. De eerste resultaten worden begin 2000 verwacht. Overigens zijn in de ziekenhuissector al eerder goede ervaringen opgedaan met wachtlijstbrigadiers; Adri Kroonen en professor Ernst Roscam Abbing adviseerden minister Borst (Volksgezondheid) en de verschillende partijen in de gezondheidszorg de afgelopen jaren uitvoerig over de wachtlijstproblematiek.

Informatie punten
De Vereniging Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie (NP/CF) wil in het kader van de wachtlijstplatforms een netwerk van Regionale Wachttijd Informatie Punten (RWIP‘s) instellen waar patiënten en consumenten terecht kunnen voor onafhankelijke informatie over wachttijden en wachtlijsten. Wanneer de RWIP's in werking treden is nog onduidelijk.

NRC Webpagina's
9 DECEMBER 1999

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) DECEMBER 1999