Overzicht eerdere afleveringen
VROUWEN
AAN DE TOP
HEADHUNTERS
VROUWENSTUDIES
GRAFIEKEN
LINKS
|
Positieve actie is voorbij. Maar het bedrijfsleven is nog altijd
actief op zoek naar vrouwen. Met hulp van speciale headhunters.
Man mikt te hoog, vrouw te laag
Door Marcella Breedeveld
EIND JAREN TACHTIG schoten ze
als paddestoelen uit de grond: wervings- en selectiebureaus voor
vrouwelijke werknemers. Inspelend op de klacht van werkgevers dat ze
"wel een vrouw zouden willen aannemen, maar dat er bij de
sollicitatiebrieven nooit een goede vrouwelijke kandidaat te vinden is",
besloot een aantal vrouwen dat die kandidaten dan maar gericht moesten
worden gezocht.
Op dit moment houden zo'n tien bureaus zich specifiek bezig met de
werving van vrouwen. De vier grootste zijn: Diemen & Van Gestel Select,
Nelemans & Partners, Rieken & Oomen en De Jong & Van Doorne-Huiskes.
Gezamenlijk vervullen deze vier bureaus jaarlijks tussen de tweehonderd
en driehonderd vacatures voor opdrachtgevers. Kandidaten komen vaak uit
de eigen databestanden van de W&S-bureaus. Als daar niet voldoende
geschikte vrouwen tussen zitten, plaatsen de bureaus een advertentie of
zoeken ze naar kandidaten via verschillende netwerken. ,,Overal waar
vrouwen georganiseerd zijn, hebben we wel een contact'', aldus drs. M.
Brummans, directeur bij Diemen & Van Gestel Select.
Diemen & Van Gestel Select zoekt niet alléén vrouwen. ,,Ons
uitgangspunt is dat we ernaar streven om vrouwelijke kandidaten voor te
stellen. Belangrijkste is echter dat we zoeken naar de beste kandidaat.
Dat kan ook een man zijn'', zegt Brummans. Per jaar bemiddelt Diemen &
Van Gestel Select ongeveer honderd keer bij de opvulling van vacatures
voor opdrachtgevers _ daarbij komt in tien procent van de gevallen een
man als beste kandidaat uit de bus. ,,In de praktijk slagen we er bijna
altijd in een vrouw te vinden. Maar door mannen niet uit te sluiten,
hebben we veel weerstand bij bedrijven weggenomen. Dat heeft ons de
afgelopen jaren zeker geholpen bij de uitbreiding van de klantenkring'',
aldus Brummans.
Zoals Diemen & Van Gestel Select betrekt ook Nelemans & Partners mannen
in de zoektocht naar de juiste kandidaat. Hun voorbeeld is onlangs
gevolgd door branchegenoot Rieken & Oomen. ,,Het positieve-actiebeleid
is uit. Bedrijven zoeken nog wel naar vrouwen, maar met een andere
invalshoek dan een aantal jaren geleden'', zei directeur T. Rieken in
november 1996 in het personeelsblad PW. "Toen ging het er meer om
de maatschappelijke achterstand van vrouwen weg te werken, nu willen ze
een vrouw om een complementair team te krijgen van mensen met
verschillende deskundigheden en achtergronden.'' Vanuit die achtergrond
past het niet meer vacatures dwingend door vrouwen te laten vervullen.
,,Tevreden klanten die intern problemen zouden krijgen als er exclusief
onder vrouwen zou worden geworven, kunnen nu ook bij ons blijven'',
aldus Rieken.
Exclusief zoeken onder vrouwen mag dan uit zijn, dat betekent nog niet
dat het werven van vrouwen een aflopende zaak is. In tegendeel, stelt
Brummans. ,,Het tij is heel gunstig voor bureaus die zich richten op
vrouwen.'' De voorspoedige groei van de economie leidt de laatste tijd
vooral tot spanningen in de top en de subtop van organisaties - mede als
gevolg van het feit dat bedrijven begin jaren negentig sterk hebben
gesneden in het midden- en hoger kader. Bij het invullen van de nu
openvallende vacatures op hoge posten streven veel organisaties ernaar
vrouwelijke kandidaten binnen te halen.
Dat vrouwen tegenwoordig vaker de voorkeur krijgen, komt voor een deel
voort uit de wens van organisaties om in het hoger kader een betere
afspiegeling van de maatschappelijke verhoudingen te bewerkstelligen.
Belangrijker is echter, volgens Brummans, dat werkgevers tegenwoordig
andere kwaliteiten willen terugzien bij hun hoger personeel. ,,Er wordt
nu veel meer gekeken naar vaardigheden, naar ervaring en niet meer
specifiek naar bijvoorbeeld opleiding. Topfunctionarissen moeten nu
ondere andere communicatief en slagvaardig zijn. Juist vrouwen voldoen
heel goed aan deze eisen.''
De wervings- en selectiebureaus voor vrouwen hebben vrijwel allemaal
dezelfde werkwijze. In opdracht van een werkgever gaat het bedrijf op
zoek naar kandidaten voor een van tevoren omschreven vacature. Het
W&S-bureau gebruikt daarvoor de eigen databank, zoekt via netwerken of
zet een advertentie. Vervolgens houdt het bureau met alle kandidaten
één of verscheidene gesprekken en bepaalt op basis daarvan
wie bij de opdrachtgever wordt geïntroduceerd. De bureaus leggen
vrijwel altijd ten minste twee kandidaten voor. De zoekactiviteiten van
het W&S-bureau worden betaald door de werkgever. Het blad VB
Magazine schatte eind 1995 dat de gemiddelde tarieven in deze
branche variëren van 17 tot 25 procent van het bruto jaarsalaris van
de aan te stellen kandidaat. Bij Diemen & Van Gestel betaalt de
opdrachtgever ongeveer 20 à 25 procent van het bruto jaarsalaris:
daarvan moet eenderde overgemaakt worden bij het verstrekken van de
zoekopdracht en eenderde bij de voordracht van kandidaten. Het laatste
deel hoeft alleen betaald te worden als één van de
kandidaten daadwerkelijk wordt aangenomen.
De bureaus bouwen een groot deel van hun databank op met behulp van
vrouwen die zich spontaan aanmelden. Ook kandidaten die bijvoorbeeld
hebben gereageerd op een advertentie, maar de baan niet gekregen hebben,
kunnen met instemming in de databank worden opgenomen. De inschrijving
is gratis: een HBO- opleiding is bij de meeste bureaus wel een
minimumvereiste, evenals een aantal jaren relevante werkervaring.
Het animo van vrouwen om aan te kloppen bij een W&S-bureau neemt toe,
constateert Brummans. Vrouwen melden zich omdat ze op zoek zijn naar een
andere baan, of omdat ze op de hoogte willen blijven van het baanaanbod
in hun sector. ,,Vrouwen zijn zich er steeds meer van bewust hoe ze
moeten handelen om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Ze
letten er bij de keuze van hun studie beter op wat het perspectief op
werk is. Ze laten zich professioneel bijstaan bij het zoeken naar een
baan. Vooral bij jonge vrouwen zie je dat er ook in het
privéleven heel bewuste keuzes worden gemaakt. Ik hoor
bijvoorbeeld steeds vaker van vrouwen dat ze afzien van kinderen, omdat
ze carrière willen maken.''
De zorg voor kinderen blijft een lastig onderwerp bij het werven van
vrouwen voor hoge functies, erkent de directeur van Diemen & Van Gestel
Select _ zelf moeder van twee kinderen. ,,Aan de ene kant ben ik
positief gestemd, omdat steeds meer vrouwen erin slagen kinderen en
carrière te combineren. In de praktijk blijkt echter nog wel eens
dat ofwel het bedrijf ofwel de vrouw zelf uiteindelijk concludeert dat
het geen ideale combinatie is.''
Het heeft volgens Brummans geen enkele zin als vrouwen dit probleem
ontkennen of proberen het voor zich uit te schuiven. Veel werkgevers
durven tegenwoordig niet meer te vragen naar persoonlijke omstandigheden
van de sollicitant, uit een soort van political correctness.
"Maar ik zeg altijd tegen kandidaten: ze mogen ernaar vragen of je van
plan kinderen te krijgen, maar je hoeft niet te antwoorden. Wie weigert
te antwoorden, laadt wel de verdenking op zich toch met zulke plannen
rond te lopen, dat moeten ze zich goed realiseren.''
Vrouwen die een zware baan aannemen, maar hun privéleven -
bijvoorbeeld de zorg voor kinderen - niet op orde hebben, komen zichzelf
vrijwel altijd tegen, zo is de ervaring van Brummans. Dat is vervelend
voor de werkgever die misschien zijn nek heeft uitgestoken om een vrouw
op die functie benoemd te krijgen, maar ook voor de vrouw zelf. ,,Het
afbreukrisico is in die gevallen heel groot. Zo'n vrouw stopt misschien
wel helemaal met werken, terwijl dat helemaal niet nodig is.'' Volgens
Brummans komt het echter maar zelden voor dat vrouwen onbezonnen aan een
zware functie beginnen: ,,De meesten zijn heel serieus en reëel in
dit soort zaken. Ze denken er van tevoren goed over na en bespreken
alles van tevoren zorgvuldig met het thuisfront.''
Bij sollicitatiegesprekken komen vrouwen even goed naar voren als mannen,
is de ervaring van Brummans. Wel stellen vrouwen zich van tevoren vaak
bescheidener op. Mannen reageren ook op functies waarvan ze niet zeker
weten of ze aan de eisen kunnen voldoen, vrouwen zijn voorzichtiger,
kijken wat ze aankunnen, waar ze goed in zijn. "De vrouwen die worden
aangenomen, zijn vaak eigenlijk overgekwalificeerd'', lacht Brummans.
Een ander verschil is dat mannelijke kandidaten meer nadruk leggen op
het salaris dat ze gaan verdienen en op de prijscategorie van de
lease-auto. "Bij vrouwen telt de inhoud van het werk meestal zwaarder
dan het geld. Onderhandelen over een auto doen ze maar zelden. Al is dat
bij jongere vrouwen wel duidelijk aan het veranderen.
Inlichtingen:
De Jong & Van Doorne-Huiskes, Dordrecht, (078) 6 31 31 42.
Diemen & Van Gestel Select, Baarn, (035) 5 43 03 03.
Nelemans & Partners, Raamsdonksveer, (0162) 51 86 50.
Rieken & Oomen, Maastricht, (043) 3 21 96 07; Den Bosch, (073) 6 14 88
74
|
NRC Webpagina's
6 MAART 1997
|