|
|
Een minderheid
Lisette Harting (23)
,,Vrienden en familie waren verbaasd toen ik aankondigde werktuigbouwkunde te gaan studeren. Werktuigbouwkunde? Waarom geen Nederlands of culturele antropologie? Dat doen toch alle meisjes? In Aalsmeer, mijn geboorteplaats, houden ze alles liever bij het oude.Ik niet, ik houd van uitdagingen. Op de middelbare school was ik één van slechts twee leerlingen die wiskunde B in het pakket hadden. Nu, als student elektrotechniek
GEK VAN SNELHEID
Amjad Beuqi (15)
,,Al mijn hele leven wil ik straaljagerpiloot worden. Ik ben helemaal gek van snelheid, ook met auto's en zo. Als ik piloot wil worden dan moet ik in elk geval natuurkunde en Engels in mijn pakket hebben en volgens mij ook wiskunde B. Na school meld je je aan bij de luchtmacht. Maar dan moet je wel heel zeker weten dat je het wilt, want de staat investeert veel geld in je. Je moet ook aan veel eisen voldoen, zowel fysiek als mentaal. Ik ben dus erg hard bezig met het verbeteren van mijn conditie. Ik doe aan fitness, hockey, tennis en ook aan ‘spinning', dat is met zo'n fietsapparaat.,,Als we binnenkort twee beroepsbeoefenaren moeten interviewen, wil ik natuurlijk praten met een piloot, maar misschien ook met een advocaat. Het lijkt me trouwens ook wel aardig om businessman te worden. Je moet wel een tweede keuze hebben, want bij de selectie van piloten vallen er heel veel mensen af.''
VEEL MET MENSEN
Dunja Engelbracht (17)
,,Na mijn eindexamen ga ik naar Den Haag om de Hogere Europese Beroepsopleiding te volgen. Dat is een hbo-opleiding met veel talen en communicatie. Ik weet nog niet precies wat ik ermee ga doen, maar ik wil in elk geval met mensen werken en veel gaan reizen. Ik wist heel lang niet wat ik wilde. Ik heb een dag meegelopen met een psycholoog in het kader van loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Maar dat vond ik niets. Bovendien kwam ik erachter dat ik niet naar de universiteit toe wilde. Toen heb ik nog even gedacht over de School voor Journalistiek en over een opleiding om schoonheidsspecialiste te worden. Maar dat laatste vond ik toch onder mijn niveau. Uiteindelijk heb ik een beroepskeuzetest gedaan op school en daar kwam die opleiding in Den Haag uit.
EIGEN IDEEËN
Marlinde van Esch (14)
,,Wat ik wil worden? Geen idee. Er waren wel eens beroepen die me leuk leken. Maar als ik me dan voorstel dat ik daar de rest van mijn leven aan vastzit, denk ik: nee dank je wel. Medische dingen trekken me wel, maar die studies zijn mij veel te lang. Ik heb er ook over gedacht om architect te worden. Je eigen ideeën ontwikkelen die dan ook echt worden uitgevoerd. Als ik zometeen een profiel kies, ligt het vast en dan moet ik er wel mee doorgaan. Dat vind ik wel een beetje een eng idee, want ik weet het echt nog niet. Ik vind het wel fijn dat de school me gaat helpen bij mijn keuze want zo kom je toch verder dan in je eentje. Vooral die testen lijken me wel goed. Dan wordt het wat duidelijker wat je mogelijkheden zijn.''
ALS MIJN OUDERS
Elise Lin (18)
,,Ik wil meer weten over het land waar ik vandaan kom. Daarom heb ik besloten om Chinees te gaan studeren in Leiden. Ik wil goed Mandarijn leren spreken, net als mijn ouders. Ik heb het veel met hen over mijn studiekeuze gehad. Zij hebben altijd gezegd dat ik de uiteindelijke beslissing helemaal zelf moest nemen. Gelukkig maar want anders zou het niet werken. Mijn besluit heb ik genomen nadat ik een open dag van de Universiteit van Leiden had bezocht. Dat beviel erg goed. Op school moesten we nadenken over wat we verder met onze studie konden doen. Dat is in mijn geval niet zoveel, maar daar maak ik me geen zorgen om. Je hoort vaak dat mensen een heel andere baan krijgen dan waarvoor ze gestudeerd hebben. En als ik Chinese karakters zie dan weet ik zeker: die wil ik leren lezen.''
Zinvol ontwerpen
Femke IJsseldijk (22) ,,Wat wil ik met mijn leven? Die vraag was, na het voortgezet onderwijs, niet gemakkelijk te beantwoorden. Ik ben aardig creatief, maar ik houd er ook van met mijn hersens te werken
|
NRC Webpagina's 14 SEPTEMBER 2000 |
Bovenkant pagina |
|