|
|
De grootste studies beoordeeld
In de Keuzegids Hoger Onderwijs worden zo goed als alle opleidingen en studies ruimschoots behandeld. Hieronder staan de beoordelingen van de grootste studies aan hbo en universiteit samengevat. HBO
Pabo De studenten zijn over het algemeen zeer tevreden met de kwaliteit van hun opleidingen. Gemiddeld krijgen de pabo's het rapportcijfer 7,14. Dat is na de hotelschool de hoogste score binnen het hoger beroepsonderwijs. De beste cijfers krijgen de opleidingen in Zeist (Helicon, rapportcijfer 7,89), Helmond (Kempel, 7,86) en Zwolle (KPZ, 7,75). Over het algemeen worden de kleine opleidingen beter gewaardeerd dan de grote. Al tijden onder de maat scoort EFA in Amsterdam. Deze opleiding heeft van minister Hermans al een 'rode kaart' gekregen, wat betekent dat opheffing dreigt als er niet snel iets verandert. EFA is de enige pabo waarvan studenten zeggen er niet weer heen te gaan als ze opnieuw voor de keuze stonden.
Commerciële economie De opleiding wordt op 22 plaatsen in Nederland aangeboden. Duidelijke uitschieters naar boven of naar beneden zijn er niet. Behalve de opleiding in Breda (van de Hogeschool Brabant): deze scoort met een rapportcijfer van 7,11 verreweg het hoogst. Ook Leeuwarden (6,95) en Ichtus in Rotterdam (6,91) zijn aanraders. De cijfers van de andere opleidingen liggen tussen de 6,89 en 6,31. Op deelonderwerpen zijn er wél uitschieters. Vooral over faciliteiten wordt geklaagd maar dat is een algemeen beeld in het hoger onderwijs. Op dit aspect scoren Enschede (rapportcijfer 5,3) en Deventer (5,4) als enige echt onvoldoende.
Bedrijfseconomie Ook hier scoort de opleiding in Breda weer het best van de 21 heao's die bedrijfseconomie aanbieden, met een rapportcijfer van 7,14. Net iets minder scoort Sittard (Hogeschool Limburg), met een 7,12. Ook hier zijn er geen echte afraders. Het laagst op de lijst is de HES in Rotterdam (eindcijfer 6,44). Vooral de slechte beoordeling voor de bibliotheek- en computerfaciliteiten (een 5,5) speelt deze opleiding parten.
Sociaal-pedagogische hulpverlening Aan veel hogescholen is het niet mogelijk als eerstejaars student al aan de opleiding te beginnen. Propedeusejaren zijn vaak samengevoegd met opleidingen als cultureel-maatschappelijk werk en maatschappelijk werk en dienstverlening. Van de 19 SPH-opleidingen scoren Maastricht (rapportcijfer 7,33) en De Horst in Driebergen (7,32) het best. Hekkensluiter is Groningen, waar studenten kritiek hebben op lesruimten, faciliteiten en docenten.
Verpleegkunde Van de negentien opleidingen zijn de drie christelijke het best. De gereformeerde opleiding in Zwolle krijgt het rapportcijfer 7,77, Ede een 7,29 en Windesheim (ook in Zwolle) een 7,26. Slechte geluiden zijn nauwelijks te horen. Alleen Leiden scoort slecht, net als voorgaande jaren, met een gemiddeld cijfer van 6,06. Er zijn hier klachten over de roosters, de docenten en de faciliteiten.
Personeel en arbeid De opleidingen (21 in totaal) zijn hard bezig de opzet van het onderwijs te verbeteren. Studenten moeten vaker zelfstandig aan de slag. Dit wordt over het algemeen gewaardeerd. De drie beste scholen zijn de christelijke in Leeuwarden (rapportcijfer 7,12), Ede (7,11) en de andere, algemene school in Leeuwarden (7,10). De opleidingen in Noord-Brabant (Breda, Tilburg, Eindhoven en Den Bosch) staan onderaan de lijst, samen met Groningen. De scholen in de Randstad staan in de middenmoot. UNIVERSITEIT
Rechten De laatste jaren hebben de meeste faculteiten de studie echter moeilijker gemaakt. Dat blijkt ook uit de studentenenquête van de Keuzegids: er wordt nauwelijks geklaagd over oninteressant of te makkelijk onderwijs. Er zijn in Nederland negen rechtenfaculteiten, waarvan Tilburg de beste score haalt: een 7,46. Maar ook Nijmegen staat hoog aangeschreven, met een 7,27. De opleidingen zijn minder schools geworden. De studie in Maastricht krijgt het hoogste rapportcijfer voor het onderdeel 'zelfstandig leren denken'. Laag scoren op dit gebied Amsterdam (de UvA) en Groningen. Deze laatste profileert zich nog altijd als een klassieke rechtenfaculteit. Een moeilijk punt bij de modernisering van het onderwijs zijn de faciliteiten. Tilburgse en Nijmeegse studenten zijn het meest tevreden over bibliotheek, studieruimtes en computers. Maar elders is nog veel kritiek.
Economie Nijmegen (rapportcijfer 7,39), Tilburg (7,17) en Maastricht (7,08) krijgen de beste eindcijfers. Dit hebben zij vooral te danken aan hun goede docenten en de praktische aanpak van het onderwijs. Het laagst scoort de Vrije Universiteit (6,69).
Psychologie Het 'probleemgestuurd onderwijs' van de faculteit in Maastricht krijgt het beste oordeel van de studenten: een 7,30. Zij hebben vooral waardering voor het aspect 'zelfstandig leren denken'. Maastricht kijkt vooral naar de biologische kant van psychologie. Wie daar niet voor kiest, kan beter in Leiden (7,13) of Tilburg (7,12) terecht. Utrechtse psychologiestudenten zijn verreweg het minst tevreden. Gemiddeld geven zij een 6,60 aan hun faculteit. De samenhang tussen de vakken is onduidelijk en de inhoud is niet actueel. Ook de faciliteiten en de studiebegeleiding zijn niet goed.
(Technische) Bedrijfskunde Er zijn zes universiteiten in Nederland die de studie aanbieden. Twee hiervan (Eindhoven en Twente) bieden de variant technische bedrijfskunde. In Groningen kunnen studenten in het tweede jaar kiezen tussen (algemene) bedrijfskunde en technische bedrijfswetenschappen. Eindhoven (de meest exacte studie) en Maastricht krijgen de hoogste cijfers van de studenten: respectievelijk een 7,22 en een 7,21. Rotterdam staat het laagst in de ranglijst, met een 6,71.
Geneeskunde Er zijn acht medische faculteiten in Nederland. Maastricht staat al jarenlang op de eerste plaats, met een rapportcijfer van 7,64. Groningen (7,44) en Nijmegen (7,37) komen op plaats twee en drie. Dit zijn de drie faculteiten die ook van de visitatiecommissie in 1997 een goede beoordeling kregen, omdat zij theoretische en praktische vorming goed weten te combineren. Leiden (6,90) staat onderaan de lijst. Hier klagen studenten over een gebrek aan samenhang tussen de verschillende vakken, de kwaliteit van docenten en vooral te weinig mogelijkheden om zelfstandig te leren denken. Ook Utrecht staat laag met een 7,02. Maar hier is het programma onlangs ingrijpend veranderd, en eerstejaars zijn hier zeer enthousiast over.
|
NRC Webpagina's 14 SEPTEMBER 2000 |
Bovenkant pagina |
|