|
ROTTERDAM
|
Een zee van stedelijkheidMeer en vooral luxueuzere woningen in het oude centrum en een buitenrand die aan het Groene Hart grenst. Of: hoe een stad zijn goud probeert te verzilveren.
John Kroon Het Rotterdam van 2005 is nabij en daarmee goed voorstelbaar. De toe komst is al te zien, op de Kop van Zuid bijvoorbeeld, het 125 hectare metende voormalige havengebied dat nu met het centrum is verbonden door de Erasmusbrug, waar honderden koopwoningen nog niet zijn opgeleverd maar al wel zijn (uit)verkocht of verhuurd. Het voormalige domein van de Holland- Amerika Lijn, met destijds de Wilhel minapier als vertrekpunt voor landverhuizers en luxe reizigers, bevat straks 400.000 m2 aan kantoorruimte, waaron der een complex van 120.000 m2 (Wilhelminahof), een metrostation (Wilhel minaplein), een congrescentrum, een terminal voor cruiseschepen, scholen, restaurants, andere horeca en bovenal 5.300 huizen en appartementen. Veelal voor de koopkrachtige klasse. Het nieuwe Rotterdam laat zich moeilijk begrenzen. ,,Het is een stad'', zegt ir. Joost Schrijnen, ,,in een zee van stedelijkheid.'' Hij is hoofd ruimtelijke ordening bij de dienst Stedebouw en Volkshuisvesting van de gemeente. Rotterdam groeit naar Delft, Pijnacker, Den Haag en Zoetermeer toe. De zuid vleugel van de Randstad is niet te be lemmeren door gemeentegrenzen en klontert aaneen. Schrijnen heeft dit niet bedacht, maar aangetoond: hij is een van de grondleggers van de stichting De Nieuwe Kaart van Nederland, die be staande plannen inventariseerde en de nabije toekomst letterlijk in kaart bracht. Het beeld is onmiskenbaar: in het noordoosten grenst Rotterdam straks aan het Groene Hart. Het gebied Nes selande, aan de Zevenhuizerplas, zal plaats bieden aan kantoren en 5.000 woningen waarvan er 4.000 voor 2005 worden gebouwd. Voor driekwart laag bouw en voor 70 procent koopwonin gen. De plas wordt tweemaal zo groot; het uitgegraven zand wordt bij de wo ningbouw in Nesselande gebruikt. ,,En aan de zuidkant bereiden we ons voor op de slag om de Hoekse Waard'', zegt Schrijnen.
De verdichting van de Randstad zal ook tot uitdrukking komen in kortere
reistijden en bovenregionale
Maar het meest fascinerende is niet de ontwikkeling aan de randen van de
stad _ Nederland suburbaniseert ten slotte al decennia lang _ maar de
beweging in het midden. Daar waar de rivier _ ,,het goud van
Rotterdam'', meent Schrijnen _ het uitgangspunt is gaan vormen voor het
scheppen van een woonklimaat dat de stad eigenlijk sinds de wederopbouw
na de oorlog ontbeer de. Op de kade van De Boompjes, in het hart van de
gemeente, kon de Rotter dammer weliswaar het gevoel hebben dat hij een
rechtstreekse verbinding met de rest van de wereld had, het organi sche
geheel dat haven en stad vormden was evenzeer een belemmering voor an
dere ontwikkelingen.
Dat is lang zo gebleven, ook nadat de haven allang richting buitengaats
was opgeschoven en de Maasboulevard was aangelegd. Het centrum van
Rotterdam bleef een gebied waar wel werd gewerkt, maar niet gewoond. De
dienstverle ning, ondergebracht in moderne kanto ren, domineerde het
stadsbeeld en het stadsleven. Waar in de binnenstad van Amsterdam
tegenover elke arbeids plaats ook een binnenstadsbewoner staat, is deze
verhouding in het Rotter damse centrum volstrekt scheef: 80.000
arbeidsplaatsen en 30.000 inwoners.
In het midden van de stad worden de komende tien jaar 15.000 huizen ge
bouwd en komen er 30.000 tot 40.000 inwoners bij. Niet alleen het gezicht
van de stad zal erdoor veranderen, het sociaal-culturele klimaat ten
minste net zo drastisch. Op Katendrecht, waar nu 1.500 sociale woningen
staan, komen er 1.500 huizen bij, maar dan in de duurdere klasse met
zelfs prijzen van rond de 500.000 gulden. Dat is, in de geschiede nis
van het volkse Katendrecht, onge hoord. De woningdichtheid in de om
geving van de Laurenskerk wordt opge voerd. Op het Piet Smit-terrein, een
voormalige scheepswerf aan de Nieuwe Maas, vlakbij het
Feyenoord-stadion, is plaatsgemaakt voor 1.100 woningen (driekwart in
de koopsector), een win kelcentrum en een mega-bioscoop. De Wijnhaven,
de Oude Haven, Schieha ven-Müllerpier, uit hun namen blijkt hun
verleden, maar zij behoren straks alle tot het domein van de wonende,
winkelende en recreërende mens.
De rivier is het goud van Rotterdam, herhaalt Schrijnen. ,,Het is het
kapitaal dat we de komende jaren gaan verzilveren.''
|
NRC Webpagina's
5 juni 1997
|
Bovenkant pagina |