|
RIJKSAKADEMIE NEDERLANDSE VERWENNERIJ TECHNIEK OUD-DEELNEMERS GESCHIEDENIS PRIX DE ROME MACHT EN LIEFDE VERWARRING SCHEPPEN TRANSPARANTE TAAL GEEN POËTISCHE ONDERWERPEN ELK IDEE 'N NIEUWE VORM GROEZELIG NACHTGEVOEL SPANNING OPVOEREN OPEN ATELIERS ACADEMIE ARTISTS IN RESIDENCE Overzicht eerdere afleveringen Profiel
|
Prix de Rome
Transparante taal
Naam: Gijs Frieling (33) Familieschilderij, 1999 (foto: Elske Oosterbroek) "Ik wil dat je tot op de bodem van mijn schilderijen kan kijken. Het is belangrijk dat je ervaart dat schilderkunst een constructie is, dat je ziet hoe iets gemaakt is. Dit is een schilderij van mijn familie - mijn vrouw, onze kinderen en ik - met twee lagen. De zwarte lus is de eerste laag, de rest ligt er als een soort dia overheen. Het is een transparante taal, hoop ik. Het verbeeldt ook mensen die zich voegen in de schepping. Religieuze beelden gebruik ik sinds een jaar of vijf. Uit de Openbaringen van Johannes komen bijvoorbeeld mijn wandschilderingen van de Sprinkhanenplaag en het Lam Gods voort. Religieuze afbeeldingen hebben we, denk ik, hard nodig, omdat het natuurwetenschappelijk wereldbeeld niet in staat is om voldoende betekenis te geven aan ons leven. Het familieschilderij is een afgeleide van een handschildering van 150 vierkante meter, die ik met hulp van drie andere schilders voor de Prix de Rome heb gemaakt in kunstenaarsinitiatief W139. Nee, ik word niet treurig als een wandschildering na een maand expositie in het niets verdwijnt en de muur weer wordt gewit. Schilderingen van zulke enorme afmetingen kan je bijna niet op doek maken, rechtstreeks op de muur schilderen is veel handiger. En als ik wil, maak ik een wandschildering zó nog een keer. Maar dan zonder de fouten die ik de eerste keer maakte."
|
NRC Webpagina's
Gijs Frieling (foto: NRC Handelsblad, Leo van Velzen)
|
Bovenkant pagina |