|
RIJKSAKADEMIE NEDERLANDSE VERWENNERIJ TECHNIEK OUD-DEELNEMERS GESCHIEDENIS PRIX DE ROME MACHT EN LIEFDE VERWARRING SCHEPPEN TRANSPARANTE TAAL GEEN POËTISCHE ONDERWERPEN ELK IDEE 'N NIEUWE VORM GROEZELIG NACHTGEVOEL SPANNING OPVOEREN OPEN ATELIERS ACADEMIE ARTISTS IN RESIDENCE Overzicht eerdere afleveringen Profiel
|
Prix de Rome
Spanning opvoeren
Naam: Gé-Karel van der Sterren (30)
Werk: schilderijen Zonder titel, 1999 (foto: Elske Oosterbroek) ,,Die rode hoek in mijn schilderij blijft materie. Zelfs als je hem uitkadert. In dat geval ga je waarschijnlijk denken dat het een ondefinieerbare vlek is. Als tegenstelling heb ik de afbeelding van het melkmeisje gemaakt. Zij is en blijft statisch. Zoals zo vaak, drijf ik ook in dit werk de materialiteit en de afbeelding op de spits. Dan krijg je een zoektocht. Of liever nog, een beweging tussen de abstracte en de figuratieve kunst. Dat is niet gemakkelijk, werk dat uitsluitend abstract is, is vaak acceptabeler. Je kunt als kunstenaar natuurlijk op safe spelen, maar je kan een thema ook overdrijven, zoals ik met het melkmeisje doe. Dan wordt het problematisch èn interessant. In mijn werk zitten vaak kitscherige elementen, waarmee ik de spanning opvoer. Maar als je een zigeunermeisje schildert, moet je er iets nieuws mee doen, haar aan het cliché onttrekken. De juryleden van de Prix de Rome waren niet erg van mijn werk gecharmeerd; een aantal van hen vond het ronduit vreselijk en viel me er op aan. Mensen zijn óf helemaal voor óf helemaal tegen. Mijn doeken zijn niet onaf en dat gaat in tegen de mode van de Nederlandse schilderkunst. Bij mij krijg je iets voorgeschoteld. Klaar, daar moet je het mee doen.'' Interview: Rentsje de Gruyter
|
NRC Webpagina's
Gé-Karel van der Sterren (foto: NRC Handelsblad, Leo van Velzen)
|
Bovenkant pagina |