IDFA
ARTIKELEN
POLITICI: DISCUSSIE
FILM EN VIDEO
GROEPSPORTRET
RECENSIES
INTERVIEWS
|
IDFA geopend met mooi groepsportret
Door HANS BEEREKAMP
AMSTERDAM, 26 NOV. Gisteravond opende premier Kok de elfde editie van
het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA). Hij deed
dat op afstand, in een in Brazilië opgenomen videofragment. Den
Haag Vandaag-verslaggever Kees Boonman fungeerde als aangever. Dat was
heel sportief van Boonman, want de televisiejournalist krijgt het zwaar
te verduren in de openingsfilm van IDFA, de door Niek Koppen
geregisseerde documentaire De keuken van Kok over de campagne van
de PvdA bij de laatste verkiezingen voor de Tweede Kamer. De als een nar
overal met zijn microfoon opduikende persmuskiet wordt door
lijsttrekker-Kok 'een probleem apart' genoemd, terwijl zijn chef Ferry
Mingelen door Koppens camera betrapt wordt bij ongewenste intimiteiten
met een vrouwelijk lid van Koks campagnestaf.
In de ruime voorpubliciteit rond De keuken van Kok werd de film
tot nu toe veelal opgevat als een politiek document, aanleiding voor
parlementaire verslaggevers om kleine nieuwsfeitjes eruit te vissen. Die
oogst kon alleen maar mager zijn, want de door Koppen uit zestig uur
materiaal gemonteerde documentaire van twee uur is zelfs geen
systematisch verslag van de gebeurtenissen tijdens de campagne. Het is
wel een schitterend impressionistisch groepsportret van de mensen die
die campagne voerden. In de trant van de onbevooroordeelde 'direct
cinema', die Koppen vorig jaar al beproefde in The Hunt, is
De keuken van Kok een film over het onvermogen van de politiek om
zich te onttrekken aan clichés en om tot de verbeelding te
spreken.
De documentaire roept een indruk van algehele knulligheid op. In weinig
landen zal de verkiezingscampagne van een zittende premier zo
ontwapenend onprofessioneel verlopen. Alleen de lijsttrekker zelf en
zijn moederlijke campagneleidster Noortje van Oostveen lijken te weten
wat ze doen, de rest loopt incidenten achterna. De keuken van Kok
gaat over idealisten en echte politici, wier onderlinge conflicten niet
altijd duidelijk worden in de eindmontage.
IDFA-directeur Ally Derks nam het in haar openingstoespraak voorzichtig
op voor de onafhankelijke documentairemakers in hun gevecht tegen de
almachtige televisie: ,,Documentaires moeten uitdagend kunnen zijn,
provoceren, de discussie aanwakkeren, niet gehinderd door enig
tijdslot.'' Waarna de televisie zich van zijn beste kant liet
zien door een documentair scenario met een aan de realisering te
besteden prijs van 275.000 gulden te bedenken. Het Stimuleringsfonds
bekroonde Ali Haselhoef voor Frank en Eva, een scenario voor een
film over haar ouders. Het uitgangspunt is een eenvoudige, inderdaad
provocerende hartenkreet: ,,Mijn moeder zat achter de ramen. Mijn vader
dealde en sloeg erop los. Heb ik een gelukkige jeugd gehad? Jaaah,
zeker!''
|
NRC Webpagina's
26 november 1998
|