U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 



IDFA


ARTIKELEN


RECENSIES

WATER EN VUUR
DE KEUKEN VAN KOK
YEAR OF THE HORSE
HOLOCAUST
PUNK
VAN DER LUBBE
MEGACITIES / TINTA ROJA
THE BIG ONE
THE UMILIATED / DE WEG


INTERVIEWS

Weer een nieuwe bijdrage aan de legendevorming
2 DEC. In drie eerdere documentaires getuigde regisseur Joost Seelen van zijn affiniteit met politieke activisten, waarvan de morele integriteit op z'n minst ter discussie staat: de veroordeelde moordenaar en mensenrechtenactivist Alan Reeve in Jaar 1 (1993), een brandstichtende milieuactivist in Jammerdal (1996) en de macchiavellistische leiders van de Amsterdamse kraakbeweging in De stad was van ons (1996).

Verstikkende onbenulligheid
2 DEC. Niek Koppens vierde grote film is, ongewild misschien, een overtuigend pleidooi tegen censuur. Naar de maker in interviews heeft laten weten mocht zijn camera immers wel aanwezig zijn bij de campagnebesprekingen van de lijsttrekker van de Partij van de Arbeid en zijn staf bij de Tweede Kamerverkiezingen in mei van dit jaar.

Jarmusch en Young: rockfilm zonder veel reliëf
2 DEC. ,,Documentaire' is een groot woord voor Year of the Horse, een film van Jim Jarmusch over de gelijknamige tournee in 1996 van rockveteraan Neil Young en zijn vaste begeleidingsgroep Crazy Horse.

De moderne camera vergt een sterke maag
2 DEC. Twee kunstenaars worden gevolgd tijdens het ontstaan van een kunstwerk. Beiden zijn daarbij tot op zekere hoogte afhankelijk van degenen die hun werk gaan uitvoeren, beiden vragen van die uitvoerders enige improvisatie. De ene is Louis Andriessen, die in de documentaire De Weg van Frank Scheffer zo'n anderhalf jaar lang werkt aan zijn compositie Tao.

Reizende ombudsman op zoek naar de Nike-rel
1 DEC. Komt hij wel of komt hij niet? De onzekerheid over de vertoning van The Big One op het International Documentary Filmfestival (IDFA), gaf de Amerikaanse documentaire net dat vleugje controverse waar iedere deelnemer van droomt. Het gerucht ging dat de firma Nike, die in de film belachelijk wordt gemaakt, de vertoning zou hebben tegengehouden. De werkelijke reden - bureaucratische rompslomp? - spreekt waarschijnlijk minder tot de verbeelding.

Dood en verderf gemeten in kolommen
30 NOV. Extreme armoede is een geliefd onderwerp van hedendaagse documentairemakers. Meestal wordt een kleine groep mensen gevolgd in hun strijd om het bestaan, die harder en gruwelijker is dan je ooit had kunnen vermoeden.

Arme Van der Lubbe blijft onbegrepen
28 NOV. Marinus van der Lubbe (1909-1934) is de Leidse jongen die in 1933 bekende de brand in de Rijksdag in Berlijn te hebben gesticht - het excuus voor de machtsgreep van de Nazi's. Hij stond in Leipzig terecht en werd onthoofd, maar rond de Rijksdagbrand wemelt het van de controversen: Van der Lubbe zou tot zijn daad zijn gekomen onder invloed, of met hulp van de Nazi's; hij zou een homoseksueel met slechte vrienden zijn geweest; of een gewoon een gek.

Punk, dat was zuipen en meisjes
28 NOV. Meereizen in het internationale house-circus en terugblikken op de Hollandse punkbeweging: de documentaires op het IDFA hebben de muziekliefhebber meer te bieden dan alleen Courtney Love.

Von Triers angst voor zijn talent
27 NOV. Dat de Holocaust nauwelijks is na te vertellen, laat staan weer te geven in beelden, is het bekende probleem waarmee iedere filmmaker die zich aan dit onderwerp waagt geconfronteerd wordt.

NRC Webpagina's
3 december 1998

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) DECEMBER 1998