NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 



Overzicht eerdere
afleveringen


 FILES
 REKENINGRIJDEN
 ELEKTRONISCHE TOL
 CARPOOLEN
 MAATREGELEN
 BESTRIJDING
 SLUIPVERKEER
 INFORMATIECENTRUM
 ROTTERDAM
 WERK AAN DE WEG
 DRIPS
 FILEMELDINGEN
 INCIDENTEN
 SINGAPORE
 GROOT BRITANNIË
 VERENIGDE STATEN
 GRAFIEKEN
 LINKS

Incidenten

Ongeveer 15 procent van de files wordt veroorzaakt door ongevallen en andere incidenten op de weg. Die categorie is zo omvangrijk dat de overheid hiervoor de laatste jaren een apart beleid heeft ontwikkeld.

Het kan bij wegincidenten gaan om een botsing tussen twee of meer personenwagens, of om een vrachtwagen waarvan de lading is losgeraakt, maar ook om extreme weersomstandigheden, zoals zware regen of ijzel, die de doorstroming van het verkeer bemoeilijken. In het verleden duurde het vaak geruime tijd voor de weg weer was vrijgemaakt. Dat leverde niet alleen ergernis en tijdverlies op voor duizenden automobilisten, maar bracht ook extra risico's met zich mee voor de verkeersveiligheid. Er was altijd de kans dat niets vermoedende chauffeurs op de al stilstaande auto's zouden botsen en ook het afvoeren van gewonden kon erdoor worden belemmerd.

Samenwerken
De meest betrokken instanties _ de verkeerspolitie, Rijkswaterstaat (dat de wegen beheert), de ambulancediensten, de brandweer, de ANWB, lokale milieudiensten, verzekeraars en bergers _ werken tegenwoordig nauw samen om de afwikkeling van incidenten zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zo wordt de snelweg op enkele vitale routes 24 uur per dag bewaakt.

Als er zich ergens een incident voordoet, gaat er prompt een takelwagen op af. Ook zijn er in de buurt van acht drukke wegen tijdens spitsuren centrale bergers aangesteld, waarop zo nodig onmiddellijk via een centraal meldpunt een beroep kan worden gedaan. Hierdoor alleen al is de afhandelingstijd van ongevallen en andere incidenten de laatste tijd met naar schatting dertig procent afgenomen.

Vroeger gebeurde het nog wel eens dat er lang moest worden gewacht tot de eigenaar van het bedrijf van een gekantelde vrachtwagen op de hoogte was gesteld van het ongeluk en een bergingsbedrijf had opgetrommeld. Die verantwoordelijkheid ligt sinds vorig jaar echter niet langer bij hem maar bij Rijkswaterstaat. Deze instantie moet er voor zorgen dat de weg zo kort mogelijk na een ongeval weer kan worden opengesteld voor het autoverkeer.

NRC Webpagina's
27 augustus 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) AUGUSTUS 1998