|
afleveringen REKENINGRIJDEN ELEKTRONISCHE TOL CARPOOLEN MAATREGELEN BESTRIJDING SLUIPVERKEER INFORMATIECENTRUM ROTTERDAM WERK AAN DE WEG DRIPS FILEMELDINGEN INCIDENTEN SINGAPORE GROOT BRITANNIË VERENIGDE STATEN GRAFIEKEN LINKS |
Incidenten
Ongeveer 15 procent van de files wordt veroorzaakt door ongevallen en andere incidenten op de weg. Die categorie is zo omvangrijk dat de overheid hiervoor de laatste jaren een apart beleid heeft ontwikkeld. Het kan bij wegincidenten gaan om een botsing tussen twee of meer personenwagens, of om een vrachtwagen waarvan de lading is losgeraakt, maar ook om extreme weersomstandigheden, zoals zware regen of ijzel, die de doorstroming van het verkeer bemoeilijken. In het verleden duurde het vaak geruime tijd voor de weg weer was vrijgemaakt. Dat leverde niet alleen ergernis en tijdverlies op voor duizenden automobilisten, maar bracht ook extra risico's met zich mee voor de verkeersveiligheid. Er was altijd de kans dat niets vermoedende chauffeurs op de al stilstaande auto's zouden botsen en ook het afvoeren van gewonden kon erdoor worden belemmerd.
Samenwerken Als er zich ergens een incident voordoet, gaat er prompt een takelwagen op af. Ook zijn er in de buurt van acht drukke wegen tijdens spitsuren centrale bergers aangesteld, waarop zo nodig onmiddellijk via een centraal meldpunt een beroep kan worden gedaan. Hierdoor alleen al is de afhandelingstijd van ongevallen en andere incidenten de laatste tijd met naar schatting dertig procent afgenomen. Vroeger gebeurde het nog wel eens dat er lang moest worden gewacht tot de eigenaar van het bedrijf van een gekantelde vrachtwagen op de hoogte was gesteld van het ongeluk en een bergingsbedrijf had opgetrommeld. Die verantwoordelijkheid ligt sinds vorig jaar echter niet langer bij hem maar bij Rijkswaterstaat. Deze instantie moet er voor zorgen dat de weg zo kort mogelijk na een ongeval weer kan worden opengesteld voor het autoverkeer.
|
NRC
Webpagina's
|