|
|||||||||||||||||
Door Sandra Küpfer (sk@nrc.nl) | |||||||||||||||||
|
Shortening attention spans, de korter wordende concentratiespanne van jonge mensen, waardoor ze computerspelletjes spelen in plaats van boeken lezen, liever 7 kanalen afgaan dan het nieuws uitkijken, en liever drie soaps door elkaar kijken dan een speelfilm - shortening attention spans zijn de redding van onze beschaving. Dat zegt Rushkoff in zijn laatste boek, Children of Chaos. Kinderen lezen niet, hebben geen historisch besef, geen bijbelkennis, geen weet van de klassieken. Maar de redenering dat onze cultuur ten dode opgeschreven is omdat kids niet meer toegerust zijn om de geschiedenis ervan uit boeken te leren draait futurist, wonderkind en cybergoeroe Rushkoff met een elegante Copernicaanse wending om. En niet omdat kinderen er te dom of onderontwikkeld voor zijn, maar omdat ze uitstekend in staat zijn zelf iets beters te maken op basis van dat wat ze wel interesseert: televisie, strips, spelletjes en internet.
Rushkoff
boeit, omdat hij de wereld van de screenagers, media-wijze
Amerikaanse jongeren, van binnenuit kent, en samenhangend probeert te
duiden. Hij kijkt nog altijd kinderprogramma's, groeide op met
rollenspellen als Dungeons and Dragons, participeert in MUD's - online
speelomgevingen -, speelt magische computerspelletjes als Myst, dook in
de house-scene in San Francisco begin jaren negentig, en in populaire
sporten als skateboarden en snowboarden.
Waar informatie-stress volwassenen doet verlangen naar onthaasting,
laten kinderen zich inspireren zegt hij. Juist door hun gebrek aan
concentratie kunnen ze informatie snel en efficient verwerken. ,,Wat er
in de diepte afgaat, komt er in de breedte bij. Kids kunnen zich minder
lang op een onderwerp concentreren, maar in chaotische, diverse
informatie raken ze niet zo snel de weg kwijt. Ze zijn selectief,
actief, participerend - de informatie-partners van de toekomst.''
Dat de makers van het populaire computerspel Myst niet meteen in de
culturele canon belanden is logisch, Shakespeare, Rembrandt en Jane
Austen werden in hun eigen tijd ook bepaald niet als cultuurdragers
gezien.
Traditionele cultuurgeschiedenis hangt samen bij de gratie van
kunstmatige begrippen als canons, perioden en ideologische
interpretaties, constructies die eindeloos ter discussie staan in de
theoretische velden van de geschied-, kunst- en literatuurwetenschap, de
disciplines waar ze ooit ontstonden. Volgens Rushkoff maakt die
academische aanpak plaats voor een grote speelplaats in het hier en nu,
waar kinderen niet meer bedolven worden onder de verhalen van anderen,
maar zelf kunnen beslissen, zelf verbinden, zelf scheppen.
|
||||||||||||||||
|
,,Screenagers denken van nature tamelijk holistisch. Magische
sprookjeswerelden in computerspelletjes, geen probleem. Natuur en
techniek, realiteit en wonderlijke verschijnselen lopen in elkaar over.
Ze loggen de ene keer als jongen, de andere keer als meisje in, ze
bedenken nieuwe namen en een nieuwe verschijningsvorm als ze een avatar,
een driedimensionale animatiefiguur, kiezen in een spel. Ze zijn
origineel.''
Rushkoff adviseert Pepsi en Sony, en is een van de belangrijkste
futurologen van het moment volgens Time Magazine. Maar onder
cybertheoretici heeft hij minder status. Zijn boeken zijn ook geen
afstandelijke, academische pogingen om de technocultuur te duiden, maar
meer een soort culturele self-help. Handboeken voor een bepaalde
doelgroep, met als boodschap: hey, it's okay. We worden niet dommer,
maar slimmer.
|
||||||||||||||||
Bovenkant pagina | |||||||||||||||||
NRC Webpagina's © 27 FEBRUARI 1998 NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) |