S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de achtentwintigste aflevering.

Reacties, suggesties, vragen...
Heeft u opmerkingen? Kritiek? Complimentjes? Wie wil reageren op deze rubriek kan dit doen door een e-mail te sturen naar ny-reakties@vanbergeijk.com. De redactie selecteert en behoudt zich het recht voor bijdragen te redigeren.

PCEXPO

Enfin, de boodschap is duidelijk: consumenten zijn dom en wil iedereen aan het Internet dan moet het makkelijker. En het geheim in het gebruikersvriendelijker maken van Internet zit hem in wat Andreessen tornado apps noemt. De bekende term is killer app, oftewel killer application. Dat wil zoveel zeggen als die handige toepassing van een computer die iedereen wil hebben. Het tekstverwerkerprogramma is bijvoorbeeld een killer app. Een tornado app daarentegen is een programma dat steeds handiger wordt, naarmate meer mensen het gebruiken. Het beste voorbeeld is e-mail. Toen e-mail net opkwam, waren er nog maar weinig mensen die een e-mail adres hadden en was het nut dus gering. Je kon beter bellen of faxen. Maar naarmate meer mensen een e-mail adres kregen, kon je steeds meer mensen e-mailen en werd het nut van het programma steeds groter. De nieuwste tornado app is volgens Andreessen instant messaging, waarvan het programma ICQ (niet voor niks door American Online opgekocht) het bekendste voorbeeld is. Met ICQ kun je zien wie van je vrienden of collega’s nu online zijn en ze direct een berichtje sturen. Ook hier geldt, hoe meer mensen ICQ gebruiken, hoe nuttiger het wordt. Zo’n vijftig miljoen mensen gebruiken inmiddels instant messaging. Op America Online worden elke dag zo’n 70 miljoen berichten per dag uitgewisseld (het meest gestuurde bericht is overigens ‘Are you there?’). ,,ICQ is het digitale equivalent van de stamkroeg, maar het zal, net als e-mail, ook op het werk veelvuldig gebruikt gaan worden", aldus Andreessen.

Ongetwijfeld heeft Andreessen een uitstekend beeld van de toekomst van het Internet, maar ik hoop dat hij ongelijk krijgt. Hij schetst een beeld van Internet dat mij teveel op het huidige Amerikaanse televisielandschap lijkt. En tv-kijken in Amerika is doorgaans een tamelijk droevige aangelegenheid. De verhouding tussen reclames en programma’s is geheel zoek en van de tientallen kanalen die ik hier kan ontvangen zijn er misschien vijf de moeite waard. Of zoals Bruce Springsteen het zong: ,,There’s 57 channels and nothin’ on’’. Laten we hopen dat het met het Internet niet die kant op gaat.


Jeroen van Bergeijk (jeroen@vanbergeijk.com)

www.vanbergeijk.com


Terug naar het begin



NRC Webpagina's
28 juni 1999

Archief


Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)