S U P P L E M E N T
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit
New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de achtentwintigste aflevering.
Reacties, suggesties, vragen...
|
Date: Mon, 28 June 1999 02.11:08 -0400 From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net> To: web@nrc.nl Subject: Marc Andreessen over Internet vs. televisie
Mensen willen gemak, dus ook op Internet, meent Andreessen. Waarom is de magnetron oven zo’n succes? Niet omdat je er voedsel op een superieure manier wijze in kunt bereiden, maar omdat het ding makkelijk in het gebruik is. Volgens Andreessen malen consumenten niet om technologie. Mensen houden niet van apparaten die ingewikkeld zijn. Kijk maar naar de videorecorder: wie neemt ooit de moeite dat ding correct te programmeren? En om zijn woorden kracht bij te zetten, geeft Andreessen een paar voorbeelden van wat medewerkers van de helpdesk van America Online zoal te horen krijgen van hun klanten. ,,Belt er een meneer op die klaagt dat de houder voor zijn koffiekopje niet werkt. Elke keer als hij zijn kopje in het houdertje plaatst, valt de koffie om. Vreemd,denkt de medewerker, ik wist niet dat je computers had met koffiekophouders. Blijkt dat die meneer zijn cd-rom drive aanzag voor een houdertje voor zijn beker. Of wat dacht u van deze: Belt een mevrouw die zegt dat ze de any-key niet kan vinden. ‘Hoe bedoelt u’, vraagt de helpdeskmedewerker. ‘Nou, op het scherm staat dat ik any key moet indrukken.’ En deze is mijn favoriet: Iemand die klaagt dat zijn computer zijn creditcard heeft ingeslikt. ‘Enter your creditcard number, stond er op het scherm’. Blijkt dat deze persoon zijn creditcard in de floppydrive had gestopt." |
NRC Webpagina's 28 juni 1999
|
Bovenkant pagina |