S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de achtentwintigste aflevering.

Reacties, suggesties, vragen...
Heeft u opmerkingen? Kritiek? Complimentjes? Wie wil reageren op deze rubriek kan dit doen door een e-mail te sturen naar ny-reakties@vanbergeijk.com. De redactie selecteert en behoudt zich het recht voor bijdragen te redigeren.

Date: Mon, 28 June 1999 02.11:08 -0400
From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net>
To: web@nrc.nl
Subject: Marc Andreessen over Internet vs. televisie

Marc Andreessen
Marc Andreessen
Het Internet moet makkelijker, vindt Marc Andreessen. De medeoprichter van Netscape is tegenwoordig Chief Technology Officer van America Online, de grootste Internetprovider van Amerika. Andreessen (28) is te gast op de PC EXPO in New York, een van de bekendste en grootste Amerikaanse computerbeurzen. De zelfverzekerde uitvinder van de browser begint zijn toespraak met het rondstrooien van statistieken: ,,Een kwart van de Amerikaanse bevolking is online, 26% van de Internetgebruikers controleert zijn e-mail tijdens vakantie, 50% van de Internetgebruikers is vrouw, de gemiddelde America Online gebruiker spendeert een uur per dag online." Kortom, Internet is in 1999 een massamedium geworden. Maar wil het Internet door de hele Amerikaanse bevolking, laat staan de mensheid, omhelst worden, dan moet er volgens Andreessen nog een hoop veranderen. ,,Internet moet de strijd aangaan met televisie en computers moeten net zo makkelijk te begrijpen zijn als auto’s. Nu is Internet nog veel te ingewikkeld."

Mensen willen gemak, dus ook op Internet, meent Andreessen. Waarom is de magnetron oven zo’n succes? Niet omdat je er voedsel op een superieure manier wijze in kunt bereiden, maar omdat het ding makkelijk in het gebruik is. Volgens Andreessen malen consumenten niet om technologie. Mensen houden niet van apparaten die ingewikkeld zijn. Kijk maar naar de videorecorder: wie neemt ooit de moeite dat ding correct te programmeren? En om zijn woorden kracht bij te zetten, geeft Andreessen een paar voorbeelden van wat medewerkers van de helpdesk van America Online zoal te horen krijgen van hun klanten.

,,Belt er een meneer op die klaagt dat de houder voor zijn koffiekopje niet werkt. Elke keer als hij zijn kopje in het houdertje plaatst, valt de koffie om. Vreemd,denkt de medewerker, ik wist niet dat je computers had met koffiekophouders. Blijkt dat die meneer zijn cd-rom drive aanzag voor een houdertje voor zijn beker. Of wat dacht u van deze: Belt een mevrouw die zegt dat ze de any-key niet kan vinden. ‘Hoe bedoelt u’, vraagt de helpdeskmedewerker. ‘Nou, op het scherm staat dat ik any key moet indrukken.’ En deze is mijn favoriet: Iemand die klaagt dat zijn computer zijn creditcard heeft ingeslikt. ‘Enter your creditcard number, stond er op het scherm’. Blijkt dat deze persoon zijn creditcard in de floppydrive had gestopt."

Lees verder

NRC Webpagina's
28 juni 1999

Archief


Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)