S U P P L E M E N T
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit
New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de vierëntwintigste aflevering.
Reacties, suggesties, vragen...
|
Date: Thu, 27 May 1999 22:58:40 -0400 From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net> To: web@nrc.nl Subject: De innovaties van de online seksindustrie
Sport, aandelen en seks. Dat zijn de enige drie onderwerpen die werken op het Internet. Maar anders dan websites over sport of aandelen, zorgt de online seks industrie - eufemistisch aangeduid als adult entertainment - voor technologische vernieuwingen. Dat is de uitdagende stelling van de New York New Media Association (NYNMA), de vakorganisatie van de nieuwe media industrie hier. Hoogste tijd dus om eens een panel over seks op Internet te organiseren. Maar zo makkelijk bleek dat niet. ,,The Internet industry is as skittish about sex, as it is shameless about money", aldus een woordvoerder van de NYNMA. Het kostte de grootste moeite om een paar sprekers voor de - zeer druk bezochte - paneldiscussie What You Can Learn From The Online Sex Industry te vinden. Mark Hardie, analyst voor het onderzoeksbureau Forrester Research, is een van de weinigen die openlijk wil toegeven dat hij de online seks industrie goed in de gaten houdt en zijn bevindingen rapporteert aan ‘gerespecteerde’ Internetbedrijven. De online seks industrie was vorig jaar goed voor een omzet van een miljard dollar. Inderdaad, sex sells, maar volgens Hardie is dit succes niet uitsluitend te danken aan de inhoud. Sekssites slagen er als geen ander in om via allerlei truuks bezoekers meer tijd op hun sites te laten doorbrengen. Een voorbeeld van een innovatie van sekssites is bijvoorbeeld de exit console. Dat is een browserscherm dat uit het niets op je computerscherm verschijnt als je doorsurft naar een andere website. Hardie: ,,De exit console zie je nu overal opduiken. Zelfs Time Warner gebruikt het." Een andere innovatie die als eerste op sekssites werd gebruikt is de geanimeerde, interactieve advertentie. Die met JAVA, Flash en Shockwave volgestopte banners zijn nu min of meer gemeengoed. Daarnaast is volgens Hardie ook de ontwikkeling van online credit card verificatie voor een belangrijk deel uit de seksindustrie voortgekomen. Veel e-commerce sites hebben last van creditcard fraude en willen daarvoor een oplossing. Door de enorme vraag vanuit de online adult entertainment zijn er volgens Hardie door financiële instellingen initiatieven ontplooid om tot een werkbaar systeem te komen waarmee creditcard gegevens online gecontroleerd kunnen worden. Nog een les die gewone content providers uit de online seks industrie kunnen trekken is dat hun oude materiaal veel geld waard is. Hardie: ,,Sekssites recyclen met veel succes content van jaren terug. Dat kunnen bijvoorbeeld televisiestations en uitgeverijen ook gaan doen."
|
NRC Webpagina's 28 mei 1999
|
Bovenkant pagina |